مدیریت و ارزیابی ابعاد فرآیند توانمندسازی کارکنان در سازمان

مریم فریدونیان شهری1 جلیل عمرانی2

1) کارشناس مالی، شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد
2) مدیریت مالی شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد

محل انتشار : یازدهمین کنفرانس بین المللی ترفندهای مدرن مدیریت، حسابداری، اقتصاد و بانکداری با رویکرد رشد کسب و کارها(icmeaconf.com)
چکیده :
هم زمان با روند افزاینده تحولات اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی که تمامی ابعاد و ارکان سازمان را متأثر ساخته و انتظارات و الزامات نوینی را پدید آورده، نقش و وظیفه مدیران و رهبران نیز به شدت متحول و دگرگون شده است. سازمان های کنونی برای ادامه حیات خود باید از ویژگی های خاصی هم چون شفافیت ، بهبود مستمر و....... برخوردار باشند و برای دستیابی به چنین ویژگی هایی، باید مهم ترین منبع و ابزار رقابتی خود یعنی نیروی انسانی را توانمند سازند. به همین منظور در این مبحث ابعاد، فرآیندها و مزایای توانمندسازی کارکنان را ارائه کرده ایم و به دنبال آن به بررسی عوامل مؤثر و مدل شایستگی عمومی پرداخته ایم و مؤلفه های برتر توانمند سازی را مشخص نموده ایم. هدف پژوهش حاضر بررسی ابعاد توانمندسازی نیروی انسانی در یکی از سازمان های مورد مطالعه کشور می باشد. روش پژوهش، توصیفی و جامعه آماری شامل مدیران و کارکنان شرکت آلفا می باشد. به دلیل کثرت جامعه آماری و به لحاظ اینکه جمعیت مورد تحقیق به لحاظ شناخت موضوع مقاله از امکان ارائه نظر یکسانی برخوردار نمی باشند، نمونه آماری به تعداد 30نفر از گروه های مختلف سنی، تحصیلی و شغلی انتخاب شدند. یافته های پژوهش حاکی از آن است که بین وضعیت موجود و مطلوب توانمندسازی نیروی انسانی مورد مطالعه تفاوت وجود دارد و استراتژی مشخص و پایداری برقرار نمی باشد. به عبارت دیگر نمره توانمندی مدیران و کارکنان در هر یک از معیارها و ابعاد پایین تر از حد انتظار بوده است و نیاز است تا در محورهای مرتبط با توانمندسازی نیروی انسانی بازنگری اساسی صورت پذیرد.
کلمات کلیدی : توانمندسازی بهبود مستمر تعالی سازمانی مسئولیت پذیری