اثربخشی آموزش های مالی و اقتصادی بر میزان پس انداز کردن پول دانش آموزان

اثربخشی آموزش های مالی و اقتصادی بر میزان پس انداز کردن پول دانش آموزان

آرش خلفیان1 ایوب آقابکی آلوقره2

1) آموزگار ابتدایی، کارشناسی ارشد روانشناسی، موسسه آموزش عالی سپاهان اصفهان،ایران -
2) دانشجوی کارشناسی حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه، ایران-

محل انتشار : یازدهمین کنفرانس بین المللی ترفندهای مدرن مدیریت، حسابداری، اقتصاد و بانکداری با رویکرد رشد کسب و کارها(icmeaconf.com)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش های مالی- اقتصادی بر میزان عملکرد دانش آموزان انجام گرفت. این پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون با پیگیری و گروه کنترل انجام گردید. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پسر دوره دوم ابتدایی شاهین شهر که در سال تحصیلی 99-98 مشغول به تحصیل بوده ‌اند. برای تعیین نمونه ابتدا از بین مدارس شاهین‌شهر، دو مدرسه از دوره دوم ابتدایی به صورت دردسترس انتخاب شده و پس از هماهنگی با مسئولین این مدارس، از دانش آموزان پرسشنامه محقق ساخته عادت های پس انداز کردن گرفته شد و از بین دانش آموزان تعداد 30 نفر با کمترین نمره عادت های پس انداز انتخاب شدند. سپس دانش آموزان به صورت تصادفی در گروه‌های آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. پس روش نمونه گیری پژوهش حاضر، نمونه گیری دردسترس بود. سپس گروه آزمایش به مدت 6 جلسه 60 دقیقه‌ای و به صورت گروهی و در قالب برنامه ویژه مدارس (بوم) تحت مداخله با پروتکل آموزش های مالی- اقتصادی محقق ساخته قرار گرفتند. در پایان هر دو گروه در مرحله پس آزمون ارزیابی شدند. به فاصله سه ماه از پس آزمون، آزمون پیگیری انجام شد و داده‌ها با استفاده از روش آزمون های مکرر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش ‌های مالی- اقتصادی بر میزان پس انداز دانش آموزان تاثیرگذار بوده است. همچنین با توجه به نمره های میزان پس انداز دانش آموزان در آزمون پیگیری، می توان نتیجه گرفت که این روش باعث ایجاد تغییرات در میزان پس انداز دانش آموزان می شود اما برای پایدار بودن این تغییرها و آموزش ها نیاز به آموزش های مداوم والدین، معلمان و دانش آموزان است .
کلمات کلیدی : آموزش های مالی- اقتصادی پس انداز سواد مالی سواد اقتصادی دانش آموزان ابتدایی