بررسی تأثیر یادگیری کارآفرینی ، الهام بخشی کارآفرینی و منابع آموزش کارآفرینی بر قصد کارآفرینی و رفتار کارآفرینی با توجه به نقش میانجی نگرش، هنجار و کنترل درک شده برای کارآفرین بودن (موردمطالعه: شرکتهای مستقر در پارکهای علم و فناوری دانشگاه شیراز)
بررسی تأثیر یادگیری کارآفرینی ، الهام بخشی کارآفرینی و منابع آموزش کارآفرینی بر قصد کارآفرینی و رفتار کارآفرینی با توجه به نقش میانجی نگرش، هنجار و کنترل درک شده برای کارآفرین بودن (موردمطالعه: شرکتهای مستقر در پارکهای علم و فناوری دانشگاه شیراز)
محمد زاده گرگان1
1) کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی،بازرگانی داخلی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوئین
محل انتشار :
یازدهمین کنفرانس بین المللی ترفندهای مدرن مدیریت، حسابداری، اقتصاد و بانکداری با رویکرد رشد کسب و کارها(icmeaconf.com)
چکیده :
چکیده
هدف پژوهش حاضر « بررسی تأثیر یادگیری، الهام بخشی و منابع آموزش کارآفرینی بر قصد کارآفرینی و رفتار کارآفرینی در شرکتهای مستقر در پارکهای علم و فناوری دانشگاه تهران)» .میباشد. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی میباشد این پژوهش از نظر هدف کاربردی است جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و کارشناسان شرکتهای مستقر در پارک های علم و فناوری دانشگاه تهران میباشد که تعداد آنها در مقطع زمانی نیمسال اول 1400، 384 نفر میباشد که بر اساس روش نمونهگیری در دسترس و با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر به عنوان حجم نمونه پژوهش انتخاب شدند.روشهای جمعآوری اطلاعات از طریق کتابخانهای میدانی و پرسشنامه بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه بوده و روایی پرسشنامه با توجه به نظرات اساتید محترم و خبرگان صنعت مورد بررسی قرار گرفت و پایایی آن با بررسی آلفای کرونباخ که برای کلیه سؤالات 88 درصد بوده است.برای تحلیل دادههای پژوهش از آمار توصیفی و آمار استنباطی به کمک نرم افزارهای لیزرل واس پی اس اس استفاده خواهد شد..نتایج تحقیق نشان داد که برنامه های یادگیری کارآفرینی بر هنجار ذهنی وکنترل درک شده برای کارآفرینی،الهام بخشی بر هنجار ذهنی وکنترل درک شده برای کارآفرینی،منابع آموزش کارآفرینی بر هنجارهای ذهنی،هنجارهای ذهنی بر نگرش وکنترل درک شده نسبت به کارآفرینی،نگرش و هنجار ذهی نسبت به کارآفرینی بر قصد کارآفرینی ،کنترل درک شده بر قصد کارآفرینی و قصد کارآفرینی بر رفتار کارآفرینی تاثیر مثبت ومعناداری دارد.همچنین هنجارهای ذهنی برای کارآفرین بودن بر قصد کارآفرینی تاثیر مثبت ومعناداری ندارد. نتایج برازش میزان ساختاری میتواند برای شرکتهای مستقر در پارک علم وفناوری دانشگاه تهران جهت افزایش قصد ورفتار کارآفرینی مورد استفاده قرار گیرد.
کلمات کلیدی :
یادگیری کارآفرنی
الهام بخشی کارآفرینی
منابع آموزش کارآفرینی
هنجار ذهنی نسبت به کارآفرینی
کنترل درک شده نسبت به کارآفرینی
قصد کارآفرینی
رفتار کارآفرینی