بررسی حوزههای اصلی تحول دیجیتال برای موفقیت کسبوکارها در اقتصاد دیجیتال
بررسی حوزههای اصلی تحول دیجیتال برای موفقیت کسبوکارها در اقتصاد دیجیتال
مصطفی بازیار1 شیوا فرزان2
1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه تهران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه تهران
محل انتشار :
نهمین کنفرانس بین المللی تکنیک های توسعه پایدار در مدیریت و مهندسی صنایع با رویکرد شناخت چالش های دائمی (bmbeconf.com)
چکیده :
آینـده کلیـه صنایـع و بخشها، دیجیتـال خواهـد بـود و ایـن آینـده، نزدیکتر از آن اسـت کـه تصـور میشود. دیجیتالی شـدن تنهـا مختـص صنایـع خاصـی ماننـد هایتـک، تلـکام و سـرگرمی نیسـت؛ بلکـه طوفـان فناوریهای تحولآفرین، یکایـک صنایـع و بخشها هماننـد بانـک، بیمه، توریسم، خردهفروشی، تولیدی، دارویی، معدن و صنایع دریایی را درخواهد نوردید. اقتصاد دیجیتال پدیدهی نوظهوری است که بهواسطه این تحول دیجیتال شکل میگیرد؛ اقتصاد دیجیتال یعنی فعالیتهای اقتصادی، تراکنشهای تجاری و ارتباطاتی که بر اساس فناوریهای دیجیتال بنا نهاده شده یا با آن توانمند شده است. سه رکنی اساسی که این اقتصاد در آنها خلق ارزش میکند، افراد، صنایع و سازمانها هستند. آنچه از نتایج مطالعات صورت گرفته در این پژوهش میتوان بیان کرد این است که اقتصاد دیجیتال یک مقصود است و تحول دیجیتال راه رسیدن به این مقصود. باید حوزههای اصلی تحول دیجیتال را برای نیل به چنین اقتصادی بهخوبی شناخت. این حوزههای اساسی از تحول دیجیتال برای موفقیت کسبوکارها در اقتصاد دیجیتال شامل محیط کار، تجربه مشتری، شبکههای تأمین و اینترنت اشیاء میباشند که باید با تدوین و اجرای یک استراتژی دیجیتال واحد و یکپارچه به آنها پرداخته شود تا بتوان در این فضا ارزشآفرینی کرد.
کلمات کلیدی :
اقتصاد دیجیتال
تحول دیجیتال
فناوریهای تحولآفرین
استراتژی دیجیتال