مدیریت هزینه استراتژیک و کاربردهای آن

آذر خدابنده1

1) دانشجوی دکتری تخصصی حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی،قزوین،

محل انتشار : نهمین کنفرانس بین المللی تکنیک های توسعه پایدار در مدیریت و مهندسی صنایع با رویکرد شناخت چالش های دائمی (bmbeconf.com)
چکیده :
فرآیند مدیریت هزینه استراتژیک یک سیستم، برنامه ریزی سود و مدیریت هزینه است که توسط قیمت فروش هدایت شده، با محوریت مشتری، متمرکز بر طراحی و بین چند دپارتمان می باشد. با وجود پیشرفتهای اخیری که در روند تحقیقات مربوط به مدیریت هزینه استراتژیک (SCM) صورت گرفته است، محدودیت هایی در این زمینه یافته شده است، از جمله: تاکید زیاد بر اجزای SCM(مدیریت هزینه اجرایی) و تاکید کم بر دیگر اجزا ( مدیریت هزینه ساختاری). در این راستا مطالعه حاضر به بررسی مدیریت هزینه استراتژیک و دو کاربرد هزینه های زیست محیطی و زنجیره عرضه آن در دو بعد مدیریت هزینه اجرایی و مدیریت هزینه ساختاری می پردازد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که هزینه های زیست محیطی دارای یک بعد اجرایی (ردیابی هزینه های زیست محیطی) است که هدفش مدیریت، کنترل و بهینه سازی هزینه های یک استراتژی مشخص زیست محیطی است و همچنین یک بعد ساختاری ( ارائه ابتکارات زیست محیطی) دارد که مبتنی بر تاثیر آنها بر ساختار هزینه سازمانی به ویژه از جهت طراحی محصل، مواد اولیه استفاده شده و طراحی فرایند عملیاتی است. همچنین در زنجیره عرضه مدیریت هزینه ساختاری در فرآیندهای انتخاب شریک، مشهود هستند به شکلی که سیستم های کنترل و حاکمیت، طوری طراحی شده اند تا منافع شرکا را در فرآیندهای طراحی محصولات و فرآیندهای مؤثر و خلاقانه در نظر گیرند و مدیریت هزینه اجرایی در اندازه گیری عملکرد و فرآیندهای مدیریتی مشهود هستند که برای ارزیابی و بهبود سطح معاملات و سطح روابط و ارزیابی روابط تامین کنندگان و مشتریانی که زنجیره ارزش را تشکیل می دهند، مورد استفاده قرار می گیرند.
کلمات کلیدی : مدیریت هزینه مدیریت هزینه استراتژیک هزینه های محیطی زنجیره عرضه.