ارایه مدل پیش بینی رابطه تردد-متوسط سرعت وسایل نقلیه عبوری در راههای دو خطه برون شهری

ارایه مدل پیش بینی رابطه تردد-متوسط سرعت وسایل نقلیه عبوری در راههای دو خطه برون شهری

محمدجواد اسدی1 لیلا نصراللهی2

1) اداره ایمنی ، ترافیک و ایمنی راه های استان ایلام ، ایران
2) دانشجوی ارشد مهندسی عمران راه و ترابری ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، ایران

محل انتشار : یازدهمین کنفرانس بین المللی راهکارهای نوین در مهندسی، علوم اطلاعات و فناوری در قرن پیش رو(icietconf.com)
چکیده :
رابطه بین حجم ترافیک و میزان سرعت یکی از عوامل موثر بر تحلیل میزان ایمنی و ظرفیت راههای دو خطه می باشد که بایستی برای هر منطقه و هر نوع راهی بومی سازی گردد. به همین علت جهت پیاده نمودن یک رابطه منطقی بین حجم تردد و متوسط سرعت وسایل نقلیه عبوری در راههای دو خطه برون شهری و داده ها برگرفته شده از سایت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در محور ایلام-مهران در استان ایلام 1397تا 1398 یک مدل رگرسیون خطی ارائه گردید. در سامانه حمل ونقل جاده ای ،داده های تردد برای 5 کلاس وسایل نقلیه عبوری معرفی شده اند که در این تحقیق بعد از توسعه مدل خطی ثابت شده است که بیشترین تاثیر در میزان سرعت متوسط وسایل نقلیه عبوری میزان تردد کلاس 2 که شامل كاميونت و كاميونهاي كوچك و ميني بوس بوده و میزان تردد کلاس 5 که شامل تريلرها و باربرهاي بالاتر از سه محور مي¬باشد را دارا هستند. نتایج این تحقیق برای ارتقای ایمنی راههای دوخطه با توجه به میزان تردد جهت مدیریت سرعت اینگونه راهها قابل استفاده می باشد.
کلمات کلیدی : حجم تردد سرعت متوسط رگرسیون خطی.