مطالعه كاربردهاي مدل هاي ارتقاي كيفيت فرايند ياددهي – يادگيري در محيط هاي مجازي آموزش عالي

مطالعه كاربردهاي مدل هاي ارتقاي كيفيت فرايند ياددهي – يادگيري در محيط هاي مجازي آموزش عالي

پژمان صالحي1 ميثم جعفري اسكندري2

1) دكتري مديريت آموزشي
2) استادیار گروه مهندسی صنایع دانشگاه پیام نور مرکز تهران

محل انتشار : اولین همایش ملی مدرسه فردا(fschooluma.ir)
چکیده :
یکی از ویژگی های مهم سازمان های مشتری مدار و موفق امروزی، توجه به کیفیت تولیدات و خدمات شده است. این مقوله در مؤسسات آموزش عالي با توجه به دامنه تأثیرات اجتماعی و لزوم ارائه فارغ التحصیلان کیفی به عنوان مهمترین خروجی آن، از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. با این تفاصیل ضرورت و اهمیت کیفیت یادگیری و راهكارهاي بهبود و ارتقاي آن در محيط هاي مجازي آموزش عالي با توجه به گسترش کمّی و افزایش تعداد روزافزون دوره هاي آموزشي و فزونی یافتن تعداد فراگيران و ذی نفعان و مسئولیت اجتماعی این نهادها از اهمیت بالائی برخوردار شده است. لذا در این پژوهش کوشیده شده است، ضمن تبیین مدل هاي فعلی آموزش الكترونيكي، با بهره گیری از رویکردهاي پيمايشي، كاربرد اين مدل ها در ارتقاي کیفیت فرايند ياددهي – يادگيري در محيط هاي آموزش مجازي معرفی شود. از این رو در تحقیق حاضر با استفاده از روش هاي كتابخانه اي و کیفی و نيز با کمک خبرگان، مدل هاي آموزش الكترونيكي شناسايي شده و سپس با استفاده از رویکردهای کمّی، پس از جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها به بيان كاربردهاي آن ها در ارتقاي كيفيت فرايند ياددهي – يادگيري در محيط هاي مجازي آموزش عالي پرداخته شده است.
کلمات کلیدی : مدل هاي آموزشي الكترونيكي كيفيت ياددهي – يادگيري محيط هاي مجازي آموزش عالي