ویژگی های فضای فیزیکی مدرسه برمبنای تجارب بین المللی
ویژگی های فضای فیزیکی مدرسه برمبنای تجارب بین المللی
زهرا اسکندری تربقان1 رضوان حسینقلی زاده2 حامد کامل نیا3
1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی و توسعه منابع انسانی دانشگاه فردوسی
2) دانشیار گروه مدیریت آموزشی و توسعه منابع انسانی دانشگاه فردوسی مشهد-
3) دانشیار گروه معماری و شهرسازی دانشگاه فردوسی مشهد-
محل انتشار :
اولین همایش ملی مدرسه فردا(fschooluma.ir)
چکیده :
هدف اصلی این نوشتار، شناسایی ویژگی های فضای فیزیکی مدرسه بر مبنای تجارب بین المللی می باشد. برای دستیابی به این هدف از روش مرور اسنادی و تکنیک نحلیل محتوای اسناد معتبر بین المللی از قبیل استانداردها و گزارشات و نیزتجارب برخی مدارس نمونه در این زمینه استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل محتوی اسناد مورد مطالعه بر اساس مدل طبقه بندی ویژگی های محیط یادگیری نیر و فیلدینگ (2005) در چهار حوزه «فضایی» (نور طبیعی و انعطاف پذیری)، «روان شناختی»(رنگ، سر و صدا)، «فیزیولوژی» (دما، تهویه، محوطه سازی) و «رفتاری» (پیکربندی U شکل، میزهای گرد، فضاهای بازی، فضاهای شخصی، فضاهای عمومی یادگیری) طبقه بندی شدند.
کلمات کلیدی :
طراحی فضای آموزشی
ویژگی های فضای فیزیکی
تجارب بین المللی