ویژگی های فضای فیزیکی مدرسه برمبنای تجارب بین المللی

زهرا اسکندری تربقان1 رضوان حسینقلی زاده2 حامد کامل نیا3

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی و توسعه منابع انسانی دانشگاه فردوسی
2) دانشیار گروه مدیریت آموزشی و توسعه منابع انسانی دانشگاه فردوسی مشهد-
3) دانشیار گروه معماری و شهرسازی دانشگاه فردوسی مشهد-

محل انتشار : اولین همایش ملی مدرسه فردا(fschooluma.ir)
چکیده :
هدف اصلی این نوشتار، شناسایی ویژگی های فضای فیزیکی مدرسه بر مبنای تجارب بین المللی می باشد. برای دستیابی به این هدف از روش مرور اسنادی و تکنیک نحلیل محتوای اسناد معتبر بین المللی از قبیل استانداردها و گزارشات و نیزتجارب برخی مدارس نمونه در این زمینه استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل محتوی اسناد مورد مطالعه بر اساس مدل طبقه بندی ویژگی های محیط یادگیری نیر و فیلدینگ (2005) در چهار حوزه «فضایی» (نور طبیعی و انعطاف پذیری)، «روان شناختی»(رنگ، سر و صدا)، «فیزیولوژی» (دما، تهویه، محوطه سازی) و «رفتاری» (پیکربندی U شکل، میزهای گرد، فضاهای بازی، فضاهای شخصی، فضاهای عمومی یادگیری) طبقه بندی شدند.
کلمات کلیدی : طراحی فضای آموزشی ویژگی های فضای فیزیکی تجارب بین المللی