بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی تلگرام و اینستاگرام بر مصرف کالاهای فرهنگی

بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی تلگرام و اینستاگرام بر مصرف کالاهای فرهنگی

حمید جهانی بازه1

1) حمیدجهانی بازه، کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی

محل انتشار : کنگره بین المللی علوم و مهندسی ژاپن - TOKYO(tuicet.com)
چکیده :
هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی تلگرام و اینستاگرام بر مصرف کالاهای فرهنگی در سال 1398 می‌باشد.جامعه آماری این تحقیق شامل كليّه شهروندان مناطق یک، نه و یازده شهر مشهد برابر با 668.933 نفر می باشد.تعداد 209 نفر به روش تصادفی سیستماتیک به عنوان نمونه انتخاب شده اند.روش این تحقیق پیمایشی و ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته می باشد.در این پژوهش از آزمون‌های پارامتریک ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چند متغیره استفاده‌شده است.یافته‌ها نشان داد که بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی تلگرام و اینستاگرام با مصرف فرهنگی شهروندان شهر مشهد رابطه وجود دارد یعنی متغیرهای مستقل توانایی تبیین 0.271 از مصرف کالاهای فرهنگی را دارند.با توجه به این که نتایج فرضیه ها نشان داد میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی تلگرام و اینستاگرام با مصرف فرهنگی رابطه وجود دارد لذا می توان پیشنهاد داد که با مدیریت استفاده درست از شبکه های اجتماعی مجازی می توان مصرف فرهنگی را نیز جهت دهی کرد. واژه‌هاي كليدي: مصرف فرهنگی – شبکه های اجتماعی مجازی–اینستاگرام – مشهد
کلمات کلیدی : مصرف فرهنگی – شبکه های اجتماعی مجازی–اینستاگرام – مشهد