آموزش ترکیبی و یادگیری زبان انگلیسی؛ راهکارهایی برای بهبود آموزش‌های سازمانی

آموزش ترکیبی و یادگیری زبان انگلیسی؛ راهکارهایی برای بهبود آموزش‌های سازمانی

محمد کریمی‌ثابت1 میلاد جوانمردی2

1) کارشناس‌ارشد مدیریت منابع انسانی، دانشگاه تهران، ایران -
2) کارشناس‌ارشد برنامه‌ریزی آموزشی، دانشگاه اصفهان، ایران -

محل انتشار : کنگره بین المللی علوم و مهندسی ژاپن - TOKYO(tuicet.com)
چکیده :
دستاوردهای مستمر در دنیای فناوری، موجب پایه‌ریزی و اجراء برنامه‌های تحول در آموزش‌های سازمانی و زمینه‌ساز تکوین فرآیندهای آموزشی شده است. فراگیری زبان انگلیسی موجب برقراری ارتباط موثر با جوامع علمی و فرهنگ‌های مختلف می شود. لذا بهبود یادگیری زبان به عنوان یکی از دغدغه‌های اندیشمندان نظام¬های آموزشی تبدیل شده و پرداختن به آن به لحاظ علمی بسیار حائز اهمیت می باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش ترکیبی بر یادگیری زبان انگلیسی در بین کارکنان شرکت مهندسی آرسس¬پل پارس می¬باشد. روش مطالعه از نوع پژوهش¬های شبه آزمایشی است که در آن از طرح پيش¬آزمون-پس¬آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه و نمونه آماری شامل کارکنان شرکت آرسس¬پل پارس به تعداد 38 نفر می¬باشد که برای حضور در دوره زبان انگلیسی پیشرفته انتخاب شده¬اند. کارکنان در دو گروه 19 نفره کنترل و آزمایش قرار گرفتند. گروه کنترل به شیوه¬ سنتی و گروه آزمایش به شیوه ترکیبی با استفاده از سامانه مدیریت مودل آموزش دیدند. عملکرد تحصیلی دو گروه با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته سنجش گردید که روایی آن توسط 5 تن از متخصصان آموزش زبان و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 81/0 محاسبه گردید. نتایج این پژوهش با استفاده از نرم¬افزار SPSS نسخه 25، آزمون کلموگروف-اسمیرنف، تحلیل کوواریانس بررسی گردید که حاکی از رابطه معنادار بین روش آموزش ترکیبی و یادگیری زبان انگلیسی می¬باشد. باتوجه به تاثیر روش آموزش ترکیبی بر بهبود یادگیری زبان انگلیسی کارکنان، ضروری است تا فرصت¬های بیشتری برای استفاده از امکانات آموزش مجازی فراهم گردیده تا کارکنان با انعطاف بیشتری در متغیرهای آموزشی مانند منابع، ارتباطات و انجام تکالیف روبه¬رو و متناسب با زمان و علایق خود نسبت به یادگیری اقدام نمایند.
کلمات کلیدی : آموزش ترکیبی زبان انگلیسی کارکنان آموزش¬های سازمانی