نقش اعتیاد به تلفن همراه، اضطراب، استرس و افسردگی در پیشبینی فرسودگی تحصیلی دانشآموزان پسر دبیرستانی
نقش اعتیاد به تلفن همراه، اضطراب، استرس و افسردگی در پیشبینی فرسودگی تحصیلی دانشآموزان پسر دبیرستانی
میکائیل بخشش بروجنی1 سپیده فرج پور نیری2
1) کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2) کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
محل انتشار :
همایش بین المللی کودکان استثنایی(peec-uma.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش اعتیاد به تلفن همراه، اضطراب، استرس و افسردگی در فرسودگی تحصیلی دانش آموزان پسر دبیرستانی انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دبیرستانهای پسرانه شهرستان نیر در سال تحصیلی 96-97 بود. ازاینبین 100 نفر با نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و پرسشنامههای فرسودگی تحصیلی مسلش، اعتیاد به تلفن همراه (COS) و مقیاس استرس، اضطراب و افسردگی (DASS-42) را تکمیل کردند. دادهها با همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گامبهگام ارزیابی شدند. نتایج پژوهش نشان داد که اعتیاد به تلفن همراه، اضطراب، استرس و افسردگی رابطه مستقیمی با فرسودگی تحصیلی دارند (01/0>p). همچنین مؤلفههای یادشده، پیشبین معنادار 64 درصد واریانس فرسودگی تحصیلی دانشآموزان بودند. پیشنهاد میشود که در بررسی و پیشگیری از فرسودگی تحصیلی دانشآموزان به نقش مؤثر اعتیاد به تلفن همراه، اضطراب، استرس و افسردگی نیز توجه شود.
کلمات کلیدی :
فرسودگی تحصیلی
اعتیاد به تلفن همراه
افسردگی
اضطراب
استرس
دانش آموزان