تاثیر تمرینات ادراکی-حرکتی کپارت بر بهبود مهارت¬های دستکاری کودکان با ناتوانی ذهنی

تاثیر تمرینات ادراکی-حرکتی کپارت بر بهبود مهارت¬های دستکاری کودکان با ناتوانی ذهنی

سیف اله... آقاجانی1 علی پناهنده سوها2 محمدابراهیم صالحی3 محمدعلی مهرخش مرخالی4

1) دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران،
2) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران،
3) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران،
4) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران،

محل انتشار : همایش بین المللی کودکان استثنایی(peec-uma.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر یک دوره تمرینات ادراکی-حرکتی کپارت بر روی مهارتهای دستکاری کودکان با ناتوانی ذهنی بود. روش پژوهش نیمه-تجربی با دو گروه و پیش¬آزمون و پس¬آزمون بود. جامعه پژوهش شامل همه کودکان ناتوان ذهنی مدارس استثنایی شهر اردبیل در سال تحصیلی 98-99 می¬باشد. نمونه پژوهش حاضر شامل 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) بوده که به صورت تصادفی در دو گروه تقسیم شدند. لازم به ذکر است که گروه¬های پژوهش به لحاظ سن و جنسیت مورد همتاسازی واقع شدند. ابتدا پیش-آزمون با استفاده از آزمون اولریخ ویرایش دوم انجام پذیرفت و سپس به مدت 15 جلسه تمرینات ادراکی-حرکتی برای گروه آزمایش اعمال شد. پس از اجرای پس-آزمون داده¬ها به وسیله تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و نتایج نشان داد بین گروهی که تمرینات ادراکی-حرکتی دریافت کرده بودند و گروه گواه تفاوت معناداری وجود دارد(p<0/01). با توجه به نتایج بدست آمده می توان از تمرینات ادراکی-حرکتی برای بهبود عملکرد مهارتهای دستکاری کودکان با ناتوانی ذهنی استفاده کرد.
کلمات کلیدی : ناتوانی ذهنی تمرینات ادراکی-حرکتی مهارتهای دستکاری