مقایسه سرمایه روانشناختی و مشکلات بین فردی در مادران کودکان با و بدون ناتوانی ذهنی خفیف

مقایسه سرمایه روانشناختی و مشکلات بین فردی در مادران کودکان با و بدون ناتوانی ذهنی خفیف

سیف اله... آقاجانی1 علی پناهنده سوها2 محمد ابراهیم صالحی3 محمد علی مهربخش مرخالی4

1) دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران،
2) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران،
3) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران،
4) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران،

محل انتشار : همایش بین المللی کودکان استثنایی(peec-uma.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر مقایسه سرمایه روانشناختی و مشکلات بین¬فردی در مادران کودکان با و بدون ناتوانی ذهنی خفیف است. این پژوهش به لحاظ روش تحقیق علی-مقایسه¬ای از نوع پس رویدادی می¬باشد. جامعه پژوهش شامل مادران تمام کودکان با ناتوانی ذهنی شهر رشت در سال تحصیلی 98-99 که بهره هوشی آنان بین 55 تا 65 بوده و ناتوانی ذهنی آنان از نوع خفیف می¬باشد و همچنین مادران کودکان عادی می¬شد. نمونه پژوهش تعداد 40 نفر(20 نفر برای هر گروه) به صورت تصادف انتخاب و داده ها با استفاده از دو پرسشنامه لوتانز (2007) برای سرمایه روانشناختی و IIP-32 برای مشکلات بین فردی استفاده شد. نتایج با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد که بین مادران کودکان با و بدون ناتوانی ذهنی خفیف در تمام مقیاس¬های سرمایه روانشناختی تفاوت معناداری وجود دارد(p<0/01). بین دو گروه در زیرمقیاس¬های مردم¬آمیزی، پرخاشگری، حمایت¬گری و گشودگی از مشکلات فردی تفاوت معناداری مشاهده شد(p<0/01). بدین ترتیب واضح است که وجود کودک ناتوان ذهنی خفیف موجب پایین امدن سطح مولفه های سرمایه روانشناختی و همچنین ایجاد مشکلات بین¬فردی در مادران آنها می¬شود که با به وجود آوردن حمایت اجتماعی و ارائه خدمات روانشناختی می¬توان به این مادران کمک کرد.
کلمات کلیدی : ناتوانی ذهنی سرمایه روانشناختی مشکلات بین فردی