تاثیر روش یکپارچگی حسی-حرکتی در اتاق شن بر بهبود مشکلات روان¬تنی کودکان کم¬توان ذهنی با نقص توجه/بیش فعالی

تاثیر روش یکپارچگی حسی-حرکتی در اتاق شن بر بهبود مشکلات روان¬تنی کودکان کم¬توان ذهنی با نقص توجه/بیش فعالی

محمد ابراهیم صالحی1 سیف اله... آقاجانی2 محمد نریمانی3

1) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه محقق اردبیلی
2) دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی
3) استاد گروه روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی

محل انتشار : همایش بین المللی کودکان استثنایی(peec-uma.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر روش یکپارچگی حسی-حرکتی در اتاق شن بر بهبود مشکلات روان¬تنی کودکان کم¬توان ذهنی با نقص توجه/بیش فعالی است. روش این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون می¬باشد و جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان کم توان ذهنی پسر دوره اول ابتدایی، دارای نقص توجه وبیش فعالی شهر قزوین بود که به روانپزشکان کودکان در این شهر مراجعه کرده و با دریافت تشخیص در مدارس استثنایی کم توان ذهنی دوره اول ابتدایی این شهر در سال تحصیلی 97-98 مشغول به تحصیل بودند. نمونه¬ای به حجم 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) به روش تصادفی انتخاب و پس از اجرای پیش آزمون و ثبت نشانه¬های مشکلات روان¬تنی هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه کانرز والدین به مدت 12 هفته (24 جلسه) تمرینات یکپارچگی حسی-حرکتی در اتاق شن را دریافت نمودند. سپس نمرات پس آزمون بعد از 12 هفته ثبت و نتایج با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس یکراهه (MANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که اجرای روش یکپارچگی حسی-حرکتی در اتاق شن بر بهبود مشکلات روان¬تنی کودکان کم¬توان ذهنی با نقص توجه/بیش فعالی تاثیرگذار است (p<0/01). با توجه به نتایج بدست آمده با استفاده از روش یکپارچگی حسی-حرکتی در اتاق شن می¬توان به مشکلات روان¬تنی کودکان کم¬توان ذهنی با نقص توجه/بیش فعالی کمک کرد.
کلمات کلیدی : کم توانی ذهنی بیش فعالی/نقص توجه یکپارچگی حسی-حرکتی اتاق شن مشکلات روان تنی