بررسی اثربخشی برنامه مداخله ای حرکات موزون بر توجه پیوسته دانش آموزان با آسیب شنوایی
بررسی اثربخشی برنامه مداخله ای حرکات موزون بر توجه پیوسته دانش آموزان با آسیب شنوایی
عاطفه محمدی فیض آبادی1 زهرا خراسانی2
1) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران
محل انتشار :
همایش بین المللی کودکان استثنایی(peec-uma.ir)
چکیده :
پژهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی برنامه مداخله ای حرکات موزون بر توجه پیوسته دانش آموزان با آسیب شنوایی انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان با آسیب شنوایی شهر تهران درسال تحصیلی 1397-1396 بود. در این پژوهش از بین جامعه هدف 20 دانش آموز با آسیب شنوایی با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (10نفر) و کنترل (10نفر) بهشیوه تصادفی گمارش شدند. در ابتدا هردوگروه توسط آزمون عملکرد پیوسته مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش بهصورت گروهی در 10جلسه 40 دقیقهای در طول 6 هفته برنامه مداخله ای حرکات موزون دریافت کرددر صورتی که گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. در خاتمه جلسات مداخله ای مجداا هردو گروه مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های این پژوهش نشان داد که برنامه مداخله ای حرکات موزون موجب بهبود توجه پیوسته دانش آموزان با آسیب شنوایی شده است.
کلمات کلیدی :
آسیب شنوایی
توجه پیوسته
حرکات موزون