نقش تاب آوری و انعطاف پذیری شناختی در پیش بینی فرسودگی شغلی معلمان مقطع ابتدایی کودکان استثنایی

نقش تاب آوری و انعطاف پذیری شناختی در پیش بینی فرسودگی شغلی معلمان مقطع ابتدایی کودکان استثنایی

فرزین باقری شیخانگفشه1 بنفشه حسین¬زاده کلسری2 محمدابراهیم صالحی3 افسانه کرمی4 محمدعلی مهربخش مرخالی5

1) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
3) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
4) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
5) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

محل انتشار : همایش بین المللی کودکان استثنایی(peec-uma.ir)
چکیده :
محور و عامل مهم آموزشی در سازمان¬های آموزشی که مستقیما در راه دستیابی به هدف کوشش می¬کنند، معلمان هستند. در این راستا هدف پژوهش حاضر نقش تاب¬آوری و انعطاف¬پذیری شناختی در پیش¬بینی فرسودگی شغلی معلمان مقطع ابتدایی کودکان استثنایی شهر رشت بود. طرح پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان مقطع ابتدایی کودکان استثنایی در سال تحصیلی 99-1398 بود. نمونه¬ها 150 دبیر خانم و آقا بودندکه با روش نمونه¬گیری در دسترس انتخاب شدند. معلمان به پرسشنامه¬های فرسودگی شغلی (ماسلاچ، 1985)، تاب¬آوری (کانر و دیویدسون، 2003) و انعطاف¬پذیری شناختی (دنیس و وندروال، 2010)، پاسخ دادند. تحلیل داده¬ها نیز با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد. یافته¬های این پژوهش نشان داد اثر تاب¬آوری (01/0>p) و انعطاف¬پذیری شناختی (01/0>p) بر فرسودگی شغلی معلمان، منفی و معنادار بود. همچنین تاب¬آوری و انعطاف¬پذیری شناختی مقدار قابل توجهی از واریانس نمرات فرسودگی شغلی معلمان را پیش¬بینی می¬کنند. در مجموع، نتایج به دست آمده ارتباط و امکان پیش¬بینی فرسودگی شغلی معلمان از طریق بررسی تاب¬آوری و انعطاف¬پذیری شناختی را در افراد نشان می¬دهند. بر طبق یافته¬های حاصل از پژوهش، می¬توان با افزایش تاب¬آوری و انعطاف¬پذیری شناختی، میزان فرسودگی شغلی معلمان را کاهش داد.
کلمات کلیدی : تاب آوری انعطاف پذیری شناختی فرسودگی شغلی معلمان کودکان استثنایی