نقش سبک های فرزندپروری و کارکرد خانواده در پیش بینی مشکلات رفتاری دانش آموزان با ناتوانی یادگیری

نقش سبک های فرزندپروری و کارکرد خانواده در پیش بینی مشکلات رفتاری دانش آموزان با ناتوانی یادگیری

فرزین باقری شیخانگفشه1 مهسا حاتم2 شیوا رضایی3 نفیسه سیفی4 افسانه کرمی5

1) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
2) کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
3) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
4) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
5) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

محل انتشار : همایش بین المللی کودکان استثنایی(peec-uma.ir)
چکیده :
نحوه¬ي ارتباط والدين با كودكان، قوي ترين عامل موثر بر الگوهاي تعاملي خانواده محسوب مي شود، به خصوص در دوره¬هايي از زندگي كودكان كه تحولات اساسي رشد رواني رخ می¬دهد. در این راستا هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سبک¬های فرزندپروری و کارکرد خانواده در پیش¬بینی مشکلات رفتاری دانش¬آموزان با ناتوانی یادگیری شهر رشت بود. طرح پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش¬آموزان با ناتوانی یادگیری شهر رشت در سال تحصیلی 99-1398 بود. نمونه¬ها 120 دانش¬آموز دختر و پسر بودندکه با روش نمونه¬گیری در دسترس انتخاب شدند. دانش¬آموزان به پرسشنامه سبک¬های فرزندپروری و مقیاس سنجش کارکرد خانواده پاسخ دادند. تحلیل داده¬ها نیز با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه توسط نرم¬افزار SPSS 24 انجام شد. یافته¬های این پژوهش نشان داد اثر سبک فرزند پروری سهل¬گیرانه (05/0>p)، کنترل رفتار (01/0>p) و آمیزش عاطفی (05/0>p) در بروز مشکلات رفتاری دانش¬آموزان با ناتوانی یادگیری، مثبت و معنادار بود. همچنین سبک فرزند پروری سهل¬گیرانه، کنترل رفتار و آمیزش عاطفی مقدار قابل توجهی از واریانس نمرات مشکلات رفتاری دانش¬آموزان با ناتوانی یادگیری را پیش¬بینی می¬کنند. در مجموع، نتایج به دست آمده ارتباط و امکان پیش¬بینی مشکلات رفتاری دانش¬آموزان با ناتوانی یادگیری از طریق بررسی سبک فرزند پروری سهل¬گیرانه، کنترل رفتار و آمیزش عاطفی را در افراد نشان می¬دهند. بر طبق یافته¬های حاصل از پژوهش، می¬توان با افزایش سبک¬های فرزندپروری مقتدرانه و کارکرد مثبت خانواده، میزان مشکلات رفتاری دانش¬آموزان با ناتوانی یادگیری را کنترل کرد.
کلمات کلیدی : سبک های فرزندپروری کارکرد خانواده مشکلات رفتاری ناتوانی یادگیری