تاثیر تمرینات یوگا بر کنترل هیجان، جابجایی توجه و بازداری پاسخ در کودکان با نشانگان بیش فعالی/نقص توجه

تاثیر تمرینات یوگا بر کنترل هیجان، جابجایی توجه و بازداری پاسخ در کودکان با نشانگان بیش فعالی/نقص توجه

سیف اله... آقاجانی1 ابوالفضل بابایی2 هادی نوروزی3 محمدابراهیم صالحی4 محمد علی مهربخش مرخالی5

1) دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی،
2) کارشناسی ارشد کاردرمانی دانشگاه شهید بهشتی تهران،
3) کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه پیام نور اردبیل،
4) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه محقق اردبیلی،
5) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه محقق اردبیلی،

محل انتشار : همایش بین المللی کودکان استثنایی(peec-uma.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر یک دوره برنامه¬ی تمرینی یوگا بر کنترل هیجان، جابجایی توجه و بازداری پاسخ در کودکان با نشانگان بیش¬فعالی است. روش تحقیق از نوع نیمه تجربی می¬باشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش¬آموزان دوره متوسطه اول شهر رشت در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل می¬دادند. نمونه¬ای به حجم 30 (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) انتخاب شد. آزمودنی¬ها به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. از پرسشنامه¬ی کانرز جهت تشخیص اختلال بیش فعالی و از پرسشنامه درجه¬بندی رفتاری کارکردهای اجرایی(BRIEF) برای سنجش کنترل هیجان، جابجایی توجه و بازداری پاسخ استفاده شد. سپس گروه آزمایش به مدت 21 جلسه (3 روز در هفته) تمرینات یوگا دریافت کردند. تجزیه و تحلیل داده¬ها با استفاده از آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس بین گروهی با اندازه¬گیری-های مکرر صورت گرفت. بر اساس نتایج بدست آمده کودکانی که یوگا کار کردند در مقایسه با گروه گواه در کنترل هیجان و بازداری پاسخ تغییرات معنا¬دار و مثبتی را نشان داده¬اند (01/0>p) ، اما در جابجایی توجه تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد. با توجه به نتایج به دست آمده می¬توان با به کارگیری برنامه¬های تمرینی یوگا در بین کودکان با نشانگان بیش فعالی، به بهبود شاخص تنظیم رفتار در این کودکان کمک کرد.
کلمات کلیدی : یوگا نقص توجه / بیش فعالی کنترل هیجان جابجایی توجه بازداری پاسخ