مقایسه هوش اخلاقی و هوش اجتماعی بین دانش آموزان مدارس تیزهوشان و عادی

مقایسه هوش اخلاقی و هوش اجتماعی بین دانش آموزان مدارس تیزهوشان و عادی

مهدی حیاتی گرجان1 بهزاد ماله میر2 یوسف صورآذر لاهرودی3

1) دانشجوی کارشناسی ارشد روان¬شناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه محقق اردبیلی، ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد روان¬شناسی بالینی، دانشگاه محقق اردبیلی، ایران
3) دانشجوی کارشناسی ارشد روان¬شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، ایران

محل انتشار : همایش بین المللی کودکان استثنایی(peec-uma.ir)
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر مقایسه هوش اجتماعی و هوش اخلاقی بین دانش¬آموزان مدارس تیزهوش و عادی بود. روش پژوهش، از نوع علی_مقایسه¬ای و جامعه آماری این تحقیق، شامل کلیه دانش¬آموزان مدارس تیزهوش و عادی شهر اردبیل در سال 1398 بود. نمونه آماری پژوهش حاضر شامل دو کلاس 30 دانش¬آموزی (30 دانش¬آموز مدرسه عادی و 30 دانش¬آموز مدرسه تیزهوشان)، با دامنه سنی 17-15 سال بودند که با روش نمونه¬گیری خوشه¬ای چند مرحله¬ای انتخاب شدند. برای جمع¬آوری اطلاعات از پرسشنامه هوش اجتماعی ترومسو که توسط سیلور و همکاران در سال 2001 ساخته شده و شامل زیرمقیاس¬های پردازش اطلاعات اجتماعی، مهارت¬های اجتماعی و آگاهی اجتماعی است و پرسشنامه هوش اخلاقی لنینک و کیل در سال 2005 که شامل سه خرده مقیاس بخشش، درستکاری و دلسوزی است، استفاده شد. پس از توزیع و تکمیل پرسشنامه¬ها، داده¬های بدست آمده به کمک نرم¬افزار spss18 و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل اطلاعات نشان داد که بین دو گروه دانش¬آموزان مدارس تیزهوشان و عادی از نظر متغیرهای وابسته درستکاری (012/0= P)، بخشش (088/0= P) و دلسوزی (290/0= P) تفاوت معنی¬داری وجود ندارد اما بین متغیرهای پردازش اطلاعات اجتماعی (000/0= P)، مهارت¬های اجتماعی (005/0= P) و آگاهی اجتماعی (001/0= P) تفاوت معناداری وجود داشته و دانش¬آموزان مدارس تیزهوشان و عادی از نظر این متغیرها با هم تفاوت دارند.
کلمات کلیدی : هوش اخلاقی هوش اجتماعی دانش¬آموزان مدارس تیزهوشان و عادی