مقایسه شوخ طبعی و همجوشی فکر_عمل بین دانش¬آموزان مدارس تیزهوشان و عادی

مقایسه شوخ طبعی و همجوشی فکر_عمل بین دانش¬آموزان مدارس تیزهوشان و عادی

بهزاد ماله میر1 یوسف صورآذر لاهرودی2 مهدی حیاتی گرجان3

1) دانشجوی کارشناسی ارشد روان¬شناسی بالینی، دانشگاه محقق اردبیلی، ایران Email:
2) دانشجوی کارشناسی ارشد روان¬شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، ایران Email:
3) دانشجوی کارشناسی ارشد روان¬شناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه محقق اردبیلی، ایران Email:

محل انتشار : همایش بین المللی کودکان استثنایی(peec-uma.ir)
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر مقایسه شوخ طبعی و همجوشی فکر_عمل بین دانش¬آموزان مدارس تیزهوش و عادی بود. روش پژوهش، از نوع علی_مقایسه¬ای و جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانش¬آموزان مدارس تیزهوش و عادی شهر اردبیل در سال 1398 بود. نمونه آماری این پژوهش شامل دو کلاس 30 نفره (یک کلاس 30 دانش¬آموزی مدرسه عادی و یک کلاس 30 دانش¬آموزی مدرسه تیزهوشان)، با دامنه سنی 17-15 سال بودند که با روش نمونه¬گیری خوشه¬ای چند مرحله¬ای انتخاب شدند. برای جمع¬آوری اطلاعات از پرسشنامه شوخ طبعی (SHQ) مارتین در سال 2003 شامل زیرمقیاس¬های لذت از شوخی، خنده، شوخی کلامی، شوخی در روابط اجتماعی و شوخی در شرایط استرس¬آور و پرسشنامه همجوشی فکر و عمل (TAF) شافران و همکاران در سال 1996 با سه زیرمقیاس، ادغام فکر و عمل اخلاقی، ادغام فکر و عمل احتمال برای دیگران و ادغام فکر و عمل احتمال برای خود استفاده شد. پس از توزیع و تکمیل پرسشنامه¬ها، داده¬های بدست آمده به کمک نرم¬افزار 18spss و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل اطلاعات نشان داد که بین دو گروه دانش¬آموزان مدارس تیزهوشان و عادی از نظر متغیرهای وابسته لذت از شوخی (021/0= P) ، خنده (385/0= P)، شوخی کلامی (076/0= P)، ادغام احتمال برای دیگران (309/0= P) و ادغام احتمال برای خود (550/0= P) تفاوت معنی¬داری وجود ندارد اما بین متغیرهای شوخ¬طبعی در روابط اجتماعی (000/0= P)، شوخ¬طبعی در شرایط استرس¬آور (005/0= P) و ادغام فکر و عمل اخلاقی (001/0= P) تفاوت معناداری وجود داشته و دانش¬آموزان مدارس تیزهوشان و عادی از نظر این سه متغیر با هم تفاوت دارند.
کلمات کلیدی : شوخ¬طبعی همجوشی فکر_عمل دانش¬آموزان مدارس تیزهوشان و عادی