اثربخشی تمرین های ادراکی حرکتی بر مهارت های حرکتی درشت و ظریف در کودکان مبتلا به فلج مغزی شهرستان فیروز آباد
اثربخشی تمرین های ادراکی حرکتی بر مهارت های حرکتی درشت و ظریف در کودکان مبتلا به فلج مغزی شهرستان فیروز آباد
رقیه رستمی1 اصغر نجفی تیره شبانکاره2
1) دانشجوی کارشناسی ارشد گروه روانشناسی کودکان استثنایی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد ، ایران
2) استاد یار گروه تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد ، ایران
محل انتشار :
همایش بین المللی کودکان استثنایی(peec-uma.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی تمرین های ادراکی حرکتی بر مهارت های حرکتی درشت و ظریف در کودکان مبتال به
فلج مغزی شهرستان فیروز آباد انجام شد. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل
بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیهی کودکان دچار فلج مغزی دختر و پسر در دامنه سنی 7 تا 11 سال در شهرستان
فیروزآباد در بازه زمانی1398-99 بود. نمونه آماری این پژوهش به شیوه هدفمند انتخاب شد. به این صورت که ابتدا پژوهشگر
یک لیست از مراکز نگهداری و توانبخشی کودکان دچار فلج مغزی شهرستان فیروز آباد تهیه شد و با مراجعه به مراکز والدینی
راکه اعالم آمادگی کردند و تمایل به شرکت در پژوهش دارند را باتوجه به مالک ورود )رده سنی بین 18- 35 سال( انتخاب
شدند و سپس با توجه به نمرات کسب شده در پیش آزمون تبحّر حرکتی بروینینکز - اوزرتسکی، از پایینترین سطح نمرات به
ترتیب 30 نفر به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند و به صورت تصادفی)قرعه کشی( در دو گروه کنترل)15 )و آزمایش)15 )
جای گرفتند. سپس اطلاعات به کمک پرسشنامه تبحّرحرکتی بروینینکز- اوزرتسکی جمع آوری شد تجزیه و تحلیل یافته ها
توسط نرم افزار spss22 صورت پذیرفت. نتایج تحلیل نشان داد تمرین های ادراکی حرکتی بر مهارت های حرکتی درشت و
ظریف در کودکان مبتال به فلج مغزی تاثیر معنی داری گذاشته بود و باعث بهبود مهارت هی حرکتی درشت و ریز در کودکان
مبتال به فلج مغزی در شهرستان فیروزآباد شد. نتیجه گیری: بنابراین مداخله ادراکی حرکتی میتواند بر بهبود مهارت های
حرکتی کودکان فلج مغزی مورد استفاده قرار گیرد
کلمات کلیدی :
تمرین های ادراکی حرکتی
درشت
ظریف
کودکان فلج مغزی.