اثربخشی تمرین های ادراکی حرکتی بر مهارت های حرکتی درشت و ظریف در کودکان مبتلا به فلج مغزی شهرستان فیروز آباد

اثربخشی تمرین های ادراکی حرکتی بر مهارت های حرکتی درشت و ظریف در کودکان مبتلا به فلج مغزی شهرستان فیروز آباد

رقیه رستمی1 اصغر نجفی تیره شبانکاره2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد گروه روانشناسی کودکان استثنایی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد ، ایران
2) استاد یار گروه تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد ، ایران

محل انتشار : همایش بین المللی کودکان استثنایی(peec-uma.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی تمرین های ادراکی حرکتی بر مهارت های حرکتی درشت و ظریف در کودکان مبتال به فلج مغزی شهرستان فیروز آباد انجام شد. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیهی کودکان دچار فلج مغزی دختر و پسر در دامنه سنی 7 تا 11 سال در شهرستان فیروزآباد در بازه زمانی1398-99 بود. نمونه آماری این پژوهش به شیوه هدفمند انتخاب شد. به این صورت که ابتدا پژوهشگر یک لیست از مراکز نگهداری و توانبخشی کودکان دچار فلج مغزی شهرستان فیروز آباد تهیه شد و با مراجعه به مراکز والدینی راکه اعالم آمادگی کردند و تمایل به شرکت در پژوهش دارند را باتوجه به مالک ورود )رده سنی بین 18- 35 سال( انتخاب شدند و سپس با توجه به نمرات کسب شده در پیش آزمون تبحّر حرکتی بروینینکز - اوزرتسکی، از پایینترین سطح نمرات به ترتیب 30 نفر به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند و به صورت تصادفی)قرعه کشی( در دو گروه کنترل)15 )و آزمایش)15 ) جای گرفتند. سپس اطلاعات به کمک پرسشنامه تبحّرحرکتی بروینینکز- اوزرتسکی جمع آوری شد تجزیه و تحلیل یافته ها توسط نرم افزار spss22 صورت پذیرفت. نتایج تحلیل نشان داد تمرین های ادراکی حرکتی بر مهارت های حرکتی درشت و ظریف در کودکان مبتال به فلج مغزی تاثیر معنی داری گذاشته بود و باعث بهبود مهارت هی حرکتی درشت و ریز در کودکان مبتال به فلج مغزی در شهرستان فیروزآباد شد. نتیجه گیری: بنابراین مداخله ادراکی حرکتی میتواند بر بهبود مهارت های حرکتی کودکان فلج مغزی مورد استفاده قرار گیرد
کلمات کلیدی : تمرین های ادراکی حرکتی درشت ظریف کودکان فلج مغزی.