ارزیابی آزمایشگاهی تاثیر سرباره فولاد کوره قوس الکتریکی برتغییر شکل ماندگار و حساسیت رطوبتی مخلوط¬هاي آسفالتی داغ

ارزیابی آزمایشگاهی تاثیر سرباره فولاد کوره قوس الکتریکی برتغییر شکل ماندگار و حساسیت رطوبتی مخلوط¬هاي آسفالتی داغ

امیرمحمد صالحی1 آرش شرفی خبوشان2

1) - کارشناسی ارشد،گروه عمران،دانشگاه فردوسی
2) - کارشناسی ارشد،گروه عمران،دانشگاه

محل انتشار : چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش های کاربردی در علوم و مهندسی - دانشگاه وریج بروکسل(4carse.com)
چکیده :
مخلوط¬هاي آسفالتی حاوي سرباره، مخلوط‌هایی هستند که در آنها سرباره جایگزین درصدي از درشت دانه شده است. مخلوط‌هاي حاوي سرباره به منظور فراهم آوردن مخلوط‌هایی پایدارتر و مقاوم¬تر در برابر تغییر شکل ماندگار و خرابی رطوبتی نسبت به مخلوط آسفالتی با سنگدانه طبیعی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، تا از این مخلوط در روسازي‌هایی که در معرض بارهاي ترافیکی سنگین قرار می‌گیرند، استفاده شود. هدف این مطالعه بررسی مقاومت شیارشدگی و حساسیت رطوبتی مخلوط‌هاي آسفالتی حاوي سرباره است. به همین منظور آزمایش‌هاي شیارشدگی چرخ هامبورگ در دو حالت خشک و غرقاب به منظور بررسی مقاومت شیارشدگی و آزمایش کششی غیرمستقیم در دو حالت¬ خشک و اصلاح شده بر روي نمونه‌ها به منظور بررسی حساسیت رطوبتی مخلوط‌ها انجام گرفت. سنگدانه مورد استفاده برای ساخت نمونه‌ها از نوع آهکی با حداکثر اندازه اسمی 19 میلی‌متر بوده و نمونه‌ها در 5 درصد مختلف سرباره (0، 25، 50، 75، 100 درصد) ساخته شد. نتایج حاصل از آزمایش شیارشدگی چرخ هامبورگ طبق استاندارد نشان داد که نمونه¬هاي حاوي سرباره نسبت به نمونه شاهد در مقابل تغییرشکل ماندگار در هر دو حالت خشک و غرقاب مقاوم¬تر هستند، همچنین نتایج آزمایش مقاومت کششی غیرمستقیم که طبق استاندارد AASHTO T283 انجام شد نشان داد که مخلوط¬هاي حاوي سرباره در مقابل خرابی رطوبتی نسبت به نمونه شاهد مقاوم‌ترند.
کلمات کلیدی : مخلوط‌های آسفالتی داغ سرباره فولاد تغییر شکل ماندگار حساسیت رطوبتی