بررسی نقش جذابیت بصری در مجتمع تجاری رفاهی با توجه به رضایتمندی مشری و حس حضور

بررسی نقش جذابیت بصری در مجتمع تجاری رفاهی با توجه به رضایتمندی مشری و حس حضور

آذین تجلیل1

1) کارشناسی ارشد مهندسی معماری گرایش معماری_معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد

محل انتشار : دومین کنفرانس عمران، معماری و شهرسازی کشورهای جهان اسلام(cau2019.ir)
چکیده :
مراکز تجاری از جمله پرجاذبه ترین نقاط شهر محسوب می شوند و مکانی هستند که معمولا بیشتر ساعات شبانه روز مشغول فعالیت اند که به عنوان یکی از مهم ترین و تاثیزگذارترین مکان ها در شهرها باید با نیازهای روز جامعه مطابقت داشته باشند. نگرشی که امروزه مردم به خرید کردن دارند تنها خرید و تهیه کالا نیست بلکه دارای ابعاد جدیدی از جمله تفریح و تجربه فضایی روح بخش می باشد. بنابراین توجه به کیفیت و جذابیت مراکز تجاری رفاهی می تواند زمینه ساز مکانی خاطره انگیز و ماندگار در ذهن آن ها باقی بمانند مجموعه این عوامل به رضایت مندی مشتری و حس حضور بیشتر منجر می گردد. ادراک شهروندان از فضای شهری و معماری نقش اساسی در به کارگیری یا عدم به کارگیری فضای شهری دارد. بازبینی مولفه های ادراکی می تواند راهگشای طراحی فضاهای بدون روح و راکد امروز گردد.در درجه بندی ادراک، ادراک بصری مهم ترین و کارآمدترین نوع ادراک هست. معمار باید در استفاده از محرک های بصری برای ایجاد ارتباط با استفاده کننده ی فضا خبره باشد و ارتباط بصری و جدابیت بصری را تشدید و تقویت کند . هدف از تحقیق بررسی نقش جذابیت بصری در طراحی یک مرکز خرید با رضایت مندی مشتریان و حس حضور مشتریان می باشد. مطالعات بر اساس تحلیلی و توصیفی بوده و سبب پیوند شناختی ادراکی شهروندان از فضاهای شهری می باشد.
کلمات کلیدی : جذابیت بصری تجاری رضایت مندی حضور .