بررسی زیبایی شناسی معماری در راستا روانشناسی کودکان

بررسی زیبایی شناسی معماری در راستا روانشناسی کودکان

مهیار مددخانی1 زلیخا خدادادی2

1) کارشناس ارشد معماری،پژوهشگر معماری؛ایران-البرز
2) دانشجوی کارشناسی ارشد،معماری،دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج؛ایران-البرز

محل انتشار : دومین کنفرانس عمران، معماری و شهرسازی کشورهای جهان اسلام(cau2019.ir)
چکیده :
توجه به جنبه های زیبایی شناسی معماری دارای اهمیت ویژه ای می باشد زیرا که کاربران آن ادراک زیبایی شناختی یکسانی ندارند و فضا لزوماً پاسخگوی همه طیف ها نمی باشد.در ادراک زیباشناسی معماری محیط در گروه های سنی متفاوت، برداشت متفاوت و مختلفی وجود دارد و اولویت بندی متغیرهای در دوگروه سنی کودک و بزرگسال فرق دارد.در طی این مسیر با گذر زمان و پیشرفت علوم، معماری با علوم متفاوت از جمله روانشناسی همراه شده است. معماری کودکان اهمیت زیادی در برداشت های افراد از معماری و تأثیرات گوناگونی بر زندگی آنها دارد.این مقاله برآنست که با دسته بندی کودکان به مراحل سنی مختلف و بررسی ویژگی های هر یک از این مراحل با توجه به روانشناسی کودکان در هر مرحله و با توجه به زیبایی شناسی و عناصر طراحی ، تأثیرات زیبایی فضای کودک را بر روی کودک بیان سازد.در واقع زیبایی فضای کودک بر روی خلاقیت و احساسات و اعتماد به نفس کودک تأثیر دارد.طراحی فضای کودک با رویکردی به روانشناسی کودکان شامل رشد، سن و... می باشد که در این راست عواملی همچون خلاقیت و احساسات نیز در این مدل نقش خاص خود را ایفا می کنند. نوع این پژوهش از لحاظ داده کیفی و از لحاظ هدف کاربردی می باشد که داده ها از طریق مصاحبه با کارشناسان این زمینه، مشاهده میدانی و مطالعه کتابخانه ای گردآوری شده اند.مسئله مطرح شده در این مقاله، چگونگی تأثیر زیبایی فضای کودک بر روی خلاقیت ، احساسات و اعتماد به نفس آن می باشد.
کلمات کلیدی : زیبایی شناسی معماری کودک روانشناسی کودک.