گرافیک معماری مرکز اجتماعی با رویکرد فلسفه «اخلاق» امانوئل لویناس

گرافیک معماری مرکز اجتماعی با رویکرد فلسفه «اخلاق» امانوئل لویناس

علی اصغر ملک افضلی1 ناهید امینی سودکلائی2

1) دانشیار، دانشکده هنر و معماری تهران جنوب، ایران-
2) دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده هنر و معماری تهران جنوب-

محل انتشار : دومین کنفرانس عمران، معماری و شهرسازی کشورهای جهان اسلام(cau2019.ir)
چکیده :
ضعف معماری امروزی در خلق فضاهای تقویت کننده تعاملات اجتماعی بین لایه های مختلف یک جامعه بر اساس روابط اخلاقی، ایجاد یک بستر مناسب که روابط اقشار مختلف جامعه مدرن امروزی را بر اساس ارزشهای اخلاقی همچون فلسفه «اخلاق» امانوئل لویناس معرفی نماید، ضروری می سازد. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی نوعی از گرافیک معماری در طراحی مرکز اجتماعی است که بتواند شرایط برقراری روابط اخلاقی برگرفته از فلسفه لویناس را فراهم سازد. بدین ترتیب این پرسش مطرح می شود که گرافیک معماری مرکز اجتماعی برخاسته از رویکرد فلسفه اخلاقی لویناس چه ویژگی هایی می تواند داشته باشد؟ در این پژوهش مباحث حاصل از مطالعه و بررسی منابع مطرح در زمینه های هنرهای بصری و زیبایی شناسی در معماری به عنوان کالبد معماری و نتایج به دست آمده از مفاهیم اندیشه لویناس به عنوان رویکرد نظری با یکدیگر تطبیق داده شد و در نهایت با در نظر گرفتن کاربرد هر یک از این دستاوردهای جدید در پیدایی گرافیک معماری مرکز اجتماعی ، ویژگی هایی همچون «فرم مثلث»، «گشودگی های بزرگ در کنج ها»، «خطوط خمیده و منحنی»، «شفافیت عناصر جداکننده فضا»، « رو به روی هم بودن فضاها و ورودی ها با فرم مقعر»، «تعادل نامتقارن»، «عدم تشخیص فرم درون بنا از بیرون» و «رنگ های زرد و قرمز» به عنوان نتایج پژوهش مشخص شدند.
کلمات کلیدی : گرافیک معماری مرکز اجتماعی لویناس