ارزیابی تاثیر طول تیر رابط بر عملکرد لرزه ای سازه های فولادی میان مرتبه با مهاربند برون محور تحت شتاب نگاشت های نزدیک گسل

ارزیابی تاثیر طول تیر رابط بر عملکرد لرزه ای سازه های فولادی میان مرتبه با مهاربند برون محور تحت شتاب نگاشت های نزدیک گسل

بنیامین عباسی فشکی1

1) کارشناس ارشد عمران گرایش زلزله، دانشگاه علم و فرهنگ تهران،

محل انتشار : دومین کنفرانس عمران، معماری و شهرسازی کشورهای جهان اسلام(cau2019.ir)
چکیده :
هدف اوليه از ايجاد قابهاي مهاربندي شده با خروج از مركزيت، وقوع تسليم برشي در قسمت كوچكي از تير اصلي بوده است كه اصطلاحا تير رابط كوتاه ناميده مي شود. هر چند براي ايجاد فضاهاي معماري، ممكن است طول تير رابط بيشتر شود و در نتيجه رفتار آن از حالت برشي به حالت خمشي نزديك شود. اگرچه تيرهاي رابط كوتاه داراي ظرفيت استهلاك انرژي بيشتري نسبت به تيرهاي رابط بلند مي باشند؛ ليكن در برخي از موارد استفاده از رابط هاي بلند لاجرم مي باشد. به اين معني كه در يك طراحي مناسب تغيير شكلهاي غيرالاستيك شديدا وابسته به طول رابط است و بايد انتظار داشت هر چقدر طول رابط زيادتر شود؛ انرژي كمتري مستهلك گردد. به همین دلیل در این تحقیق اثر طول تیر پیوند بر رفتار سازه با استفاده از تحلیل دینامیکی غیرخطی در نرم افزار SAP2000 مورد بررسی قرار می گیرد . همچنین در این تحقیق تحلیل تاریخچه زمانی با استفاده از رکورد های حوزه نزدیک انجام خواهد شد. نتایج نشان داد که با افزایش طول تیر پیوند مقدار نیروی برش پایه در سازه ها به طور نسبی افزایش یافته در حالی که در مورد پارامتر جابجایی بیشترین مقدار این پارامتر در حالت طول تیر پیوند میانی رخ داده است.
کلمات کلیدی : تیر پیوند عملکرد لرزه ای سازه های فولادی مهاربند برون محور شتاب نگاشت نزدیک گسل