تحلیلی بر معماری تادائو آندو

جاوید قنبری1

1) استادیار بخش معماری دانشگاه شیراز

محل انتشار : دومین کنفرانس عمران، معماری و شهرسازی کشورهای جهان اسلام(cau2019.ir)
چکیده :
هر معماری پست مدرن معماری برآمده از زیبایی شناسی و معناشناسی فضایی ویژه ای است که آنرا از معماری دوران گذشته خود متمایز می سازد . گرایش های منطقه گرایانه معماری پست مدرن ژاپن از این دست است. معماری تادائو آندو، معمار معاصر برجسته ژاپنی، به عللی چون توجه خاص وی به مفاهیم زیبایی شناسانه و نیز بهره گیری از فرم های حداقلی، موضوع بررسی این نوشتار قرار گرفته است. در این راستا مقاله حاضر با تکیه بر مطالعات اسنادی و کتابخانه ای و روش تحلیلی توصیفی سعی بر تدوین کاوشی در این باره نموده است. نگارنده بر این باور است که می¬توان كارهاي آندو را براساس ساختار و كالبد به سه بخش معماري يگانه انگاري، دوگانه انگاري و كثرت¬گرايي تقسيم¬بندي نمود. معماری آندو براساس شاکله اصلی زیبایی¬شناسی ژاپن بر محوریت برانگیختن احساسات انسانی و نیز ارتباط با طبیعت شکل گرفته و دارای مولفه¬های منطقه گرایانه است.
کلمات کلیدی : تادائو آندو طبیعت هویت زیبایی شناسی ژاپنی