تبیین و شناسایی مدل ها و معیارهای ساخت برند شهری در کلانشهرها

تبیین و شناسایی مدل ها و معیارهای ساخت برند شهری در کلانشهرها

محمد تولائی شیرازی1 محمد علی خانی زاده2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت شهری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیضاء، ایران
2) کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری، گروه شهرسازی، موسسه آموزش عالی آپادانا، شیراز، ایران.

محل انتشار : دومین کنفرانس عمران، معماری و شهرسازی کشورهای جهان اسلام(cau2019.ir)
چکیده :
امروزه رقابت در عرصه جهانی به شهرها رسیده است و هر شهری فارغ از سیاست کلان کشوری خود اهداف و راهبردهایی را طرح ریزی و دنبال می کند. این سیاست ها در راستای استیلای شهر در رقابت جهانی با دیگر شهرها رخ می دهد، هدف این سیاست ها بالابردن ثروت و رفاه شهرها از راه شناساندن آنها به بقیه شهرهای دنیا می باشد. این ترسیم ویژگی های مثبت شهری را در اصطلاح رایج برند سازی شهری می نامند. شهرهای ایران علی رغم دارا بودن ظرفیت ها و ژتانسیل های فراوان از این مقوله دور مانده اند و هیچ تناسبی بین ظرفیت شهرها و برندسازی آنها وجود ندارد. از این رو این پژوهش بر آنست تا با ارائه مدل های کاربردی در راستای برند سازی رهنمودی برای کلانشهرهای ایران باشد تا ظرفیت مغفول کشور در این بخش بکار گرفته شود و از این رهگذر وضعیت معیشتی و اقتصادی کلانشهرها ارتقاء یابد.
کلمات کلیدی : تبیین و شناسایی مدل برند شهری کلانشهر.