بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری بر اخلاق حرفه ای معلمان ابتدایی شهر آمل با میانجیگری انگیزش شغلی

بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری بر اخلاق حرفه ای معلمان ابتدایی شهر آمل با میانجیگری انگیزش شغلی

مهتاب خسروی1 محمد تقی شاهزیدی2 حنانه خسروی3

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی موسسه آموزشی آمل.-
2) آموزگار مقطع
3) دانشجو معلم رشته اموزش

محل انتشار : کنفرانس بین المللی علوم روانشناسی، علوم تربیتی و رفتاری با رویکرد بهبود آسیب های اجتماعی و فرهنگی در جهان(swicp.com)
چکیده :
هدف كلي پژوهش بررسي تأثیر كیفیت زندگي كاری بر اخلاق حرفه ای معلمان ابتدایی شهر آمل است. بدین منظور نمونه‌گیری از جامعه‌ای به تعداد 535 نفر از معلمان ابتدایی شهر آمل در سال تحصیلی 98-97 به روش خوشه‌ای تصادفی به تعداد 226 نفر انتخاب گردید. ابزار گردآوری اطلاعات شامل 3 پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون (1973)، مقیاس انگیزش شغلي هاكمن و اولدهام (1976) و اخلاق حرفه ای سرمد، بازرگان و حجازی (1384) كه پس از محاسبه روایي و پایایي، بین افراد نمونه توزیع و جمع آوری گردید. به منظور پاسخ به سوالات پژوهش از روش‌های مدلسازی معادلات ساختاری و با کمک نرم افزار Spss 24.0 و Lisrel 8.8 استفاده شده است. نتایج یافته ها نشان داد كه كیفیت زندگي كاری دارای اثر مثبت و معنادار بر روی انگیزش شغلي مي باشد، كیفیت زندگي كاری تأثیر مثبت و معناداری بر اخلاق حرفه ای دارد، انگیزش شغلي بر روی اخلاق حرفه ای دارای اثر مثبت و معناداری است و با تأیید نقش میانجي انگیزش شغلي ، كیفیت زندگي كاری دارای اثر غیر مستقم و معناداری بر روی اخلاق حرفه ای ميباشد.
کلمات کلیدی : اخلاق حرفه‌ای کیفیت زندگی کاری انگیزش شغلی معلمان ابتدایی