بررسی رابطه بین سبک رهبری با عملکرد مدیران مدارس ابتدایی شهرستان سیاهکل

بررسی رابطه بین سبک رهبری با عملکرد مدیران مدارس ابتدایی شهرستان سیاهکل

محبوبه ابراهیم پور لیش1

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی موسسه آموزشی

محل انتشار : کنفرانس بین المللی علوم روانشناسی، علوم تربیتی و رفتاری با رویکرد بهبود آسیب های اجتماعی و فرهنگی در جهان(swicp.com)
چکیده :
مدیریت ، رهبری و چگونگی کارایي و عملکرد مدیران از جمله عوامل موفقیت سازمانها محسوب می شود . سبک مورد قبول مدیران در کارایی ، عملکرد و اثر بخشی سازمانها تاثیر مستقیم دارد .هدف اساسی این پژوهش کشف رابطه بین سبک رهبری و عملکرد مدیران مدارس ابتدایی شهر سیاهکل می باشد . ابزار اندازه گیری در این پژوهش دو نوع پرسشنامه ي استاندارد که یکی برای نوع سبک رهبری و پرسشنامه دوم به سنجش شاخص های عملکرد مدیران پرداخته است. برای تجزیه وتحلیل داده های پژوهش نیز از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است . در سطح توصیفی از مشخصه های آماری نظیر فراوانی ، درصد میانگین و انحراف معیار و در سطح استنباطی از آزمون هاي همبستگي پيرسن و جداول مقايسه ميانگين ها و با بهره گیری از نرم افزار Spss استفاده شده است . تحقيق حاضر از نوع توصيفي- همبستگي بوده واز نظر هدف كاربردي بوده وداراي يك فرضيه اصلي (بین سبک رهبری و عملکرد مدیران مدارس ابتدایی رابطه وجود دارد.) و( بین سبک رهبری استبدادی/ غیردموکراتیک و عملکرد مدیران مدارس ابتدایی غرب گیلان رابطه معنادار وجود دارد. ) و (بین سبک رهبری مشارکتی/ غیرمشارکتی و عملکرد مدیران مدارس ابتدایی غرب گیلان رابطه معنا دار وجود دارد .)جامعه آماري تحقيق كلیه مدیران مرد وزن شاغل در مدارس ابتدایی مناطق آموزش وپرورش شهر سیاهکل وروش نمونه گيري غير احتمالي در دسترس مي باشد . براي گرد آوري داده ها از روش ميداني و ابزار پرسشنامه استفاده شده است جهت آزمون فرضيه ها نيز از آزمون همبستگي پيرسن و جداول مقايسه ميانگين ها استفاده شده است .
کلمات کلیدی : سبک های رهبری عملکرد رهبری استبدادی رهبری مشارکتی