شناسایی رابطه سبک های تفکر با نوآوری سازمانی و چابکی سازمانی در بین کارکنان اداری سازمان آموزش و پرورش استان مازندران

شناسایی رابطه سبک های تفکر با نوآوری سازمانی و چابکی سازمانی در بین کارکنان اداری سازمان آموزش و پرورش استان مازندران

محدثه کاظمی1 دکتر ابراهیم صالحی عمران2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی موسسه آموزشی آمل
2) استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه مازندران

محل انتشار : کنفرانس بین المللی علوم روانشناسی، علوم تربیتی و رفتاری با رویکرد بهبود آسیب های اجتماعی و فرهنگی در جهان(swicp.com)
چکیده :
هدف تحقیق حاضر، شناسایی رابطه سبک های تفکر با نوآوری سازمانی و چابکی سازمانی در بین کارکنان اداری سازمان آموزش و پرورش استان مازندران بوده است.روش تحقیق به لحاظ ماهیت، توصیفی- همبستگی و از حیث هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری تحقیق را کارشناسان مسئول و مدیران (مدیران حرفه ای) ادارات آموزش و پرورش استان مازندران به تعداد 458 نفر تشکیل داده اند.روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان209 نفر تعیین گردید.جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های معتبر سبک های تفکر هریسون و برامسون(1997)، چابکی سازمانی شریفی و ژانگ (2000) و نوآوری سازمانی مقیمی و رمضان (1391) استفاده گردید که روایی آنها توسط صاحبنظران دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آنها نیز در این پژوهش از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 84/0 ، 86/0 و 88/0 محاسبه شده است و مورد تأیید قرار گرفت. به منظور تحليل داده ها با توجه به نرمال بودن توزیع داده های مربوط به متغیرهای تحقیق با استفاده از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف ، در بخش توصیفی از شاخصهای مرکزی (میانگین) و شاخصهای پراکندگی(واریانس و انحراف معیار) و نیز در بخش استنباطی از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چند متغیره (بنیادی و کانونی) توسط نرم افزار آماری Spss استفاده شد.نتايج تحقيق نشان داد میان سبک های تفکر با نوآوری سازمانی و چابکی سازمانی کارکنان ، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در واقع نتایج تحقیق حاکی از این است که همه سبک های تفکر به ویژه سبک تفکر ترکیبی در صورت تقویت و استفاده به جا می تواند موجبات نوآوری سازمانی و چابکی سازمانی را در سازمان فراهم نمایند .
کلمات کلیدی : سبک های تفکر نوآوری سازمانی چابکی سازمانی.