کنکاشی بر تغییر نگرش در هنر و نقاشی مقطع ابتدایی

کنکاشی بر تغییر نگرش در هنر و نقاشی مقطع ابتدایی

دانا رستگار1 فردین نبی زاده2 محمد دیلمی فر3

1) دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی ارومیه
2) دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی ارومیه
3) دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی ارومیه

محل انتشار : کنفرانس بین المللی علوم روانشناسی، علوم تربیتی و رفتاری با رویکرد بهبود آسیب های اجتماعی و فرهنگی در جهان(swicp.com)
چکیده :
چکیده هنر، یکی از ابزار های کارآمد در تربیت آدمی ، درعصر جدید به شمار می آید که نتایج و آثارش در ابعاد گوناگون ، به ویژه در زمینه ی خلاقیت و سلامت روانی اشاره کرد. تحقیق حاضر از نوع مروری و کتابخانه ای می باشد که ضمن نگاه به هنر و آثار آن در کودکان، به بررسی دیدگاه والدین و عموم مردم در رابطه با هنر ، پرداخته ایم. مفهوم هنر به طور اشتباه شامل نقاشی کشیدن و بازی با مداد رنگی هاست و دانش آموزان هم این گونه تربیت شده اند که زنگ هنر، باید مداد رنگی در بیاورند و نقاشی بکشند. کودکان از همان ابتدای تولد در برابر صداهایی چون: سرود و موسیقی به هیجان می آیند و اغلب واکنش نشان می دهند.کودک از طریق نقاشی سخن می گوید و افکار خودش را بازگو می کند و نیاز ها و مشکلات زندگی خودش را ترسیم می کند. زبان کودک نقاشی است. نقاشی و طراحی از مهم ترین ابزار برای بیان افکار ، مقاصد ، عقاید و نیاز های درونی بشر محسوب می شود.در آموزش هنر ، هدف از تربیت هنری کودکان عبارت است از :الف)خوب دیدن، ب)خوب شنیدن، ج)خوب بیان کردن و د)تقویت قوه ی تشخیص زیبایی از زشتی و نظم از بی نظمی. کودکان به شیوه های متفاوت و در زمان های متفاوت نقاشی می کنند گاه با رنگ هایی تند و زننده یا با خطوط ساده و بی رنگ ، تمامی این روش ها به حالت های روحی و روانی کودک در آن زمان بستگی دارد.کودک در عین انجام کار های هنری عواطف ، تخیلات و نقشه های ذهنی اش را پیاده می کند و انواع تعاملات اجتماعی را در روش تیمی ، فرا می گیرد.
کلمات کلیدی : هنر کودکان خلاقیت نقاشی