تأثیر روش آموزش¬های مبتنی بر یادگیری مشارکتی بر رشد مهارتهای اجتماعی و تقویت خلاقیت دختران دوره ابتدایی شهرستان مبارکه

تأثیر روش آموزش¬های مبتنی بر یادگیری مشارکتی بر رشد مهارتهای اجتماعی و تقویت خلاقیت دختران دوره ابتدایی شهرستان مبارکه

زهرا باقری خولنجانی1 مژگانه ستاری2 زهره باقری خولنجانی3

1) فارغ التحصیل کارشناسی ارشد، روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه، ایران-
2) فارغ التحصیل کارشناسی ارشد، علوم تربیتی، آموزش و پرورش پیش دبستانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه، ایران آموزگار آموزش پرورش شهرستان مبارکه-
3) دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته برق قدرت، دانشگاه دولتی شهرکرد، bagheri.73.zohreh@gmail

محل انتشار : کنفرانس بین المللی علوم روانشناسی، علوم تربیتی و رفتاری با رویکرد بهبود آسیب های اجتماعی و فرهنگی در جهان(swicp.com)
چکیده :
هدف پژوهش اخیر بررسی آموزش یادگیری مشارکتی بر رشد مهارتهای اجتماعی و تقویت خلاقیت دختران دوره ابتدایی شهرستان مبارکه بود. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانش¬آموزان دختر دوره ابتدایی شهرستان مبارکه می-باشند که در سال تحصیلی 1397-96 به تعداد 6654 نفر دختر بودند. بر اساس جدول مورگان تعداد نمونه 363 نفر دانش¬آموز دختر بودند. به صورت تصادفی تعداد 363 پرسشنامه بین هر دانش¬آموز، سپس والدین و معلمان آنها توزیع شد. روش پژوهش بر اساس هدف از نوع کاربردی وروش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی با پیش¬آزمون، پس¬آزمون با گروه گواه است. به همین جهت پس از جمع¬آوری پرسشنامه¬ها و بررسی¬های به عمل آمده تعداد 160 نفر از این دانش-آموزان دارای نمره پایینی از لحاظ خلاقیت بودند. بر این اساس تعداد حجم نمونه مورد پژوهش برابر با 160 نفر بود. که 80 نفر در دو گروه آزمایش و 80 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. در مجموع حجم نمونه تحقیق شامل چهار کلاس در دو مدرسه است که از بین آنها دو کلاس گروه آزمایش و دو کلاس گروه کنترل را تشکیل دادند. پس از آن پروتکل جانسون به منظور بررسی دقیقتر تاثیر یادگیری مشارکتی برروی دانش آموزان اجرا شد. آنگاه فرضيه‌هاي تحقيق با استفاده از آزمون کولوموگروف- اسميرنف (نرمال بودن و يا عدم نرمال بودن متغیرها) آزمون تحلیل کوواریانس (مرحله پیش آزمون و پس آزمون) آزمون لوین (بررسی همگونی واریانس)؛ توسط نرم افزار SPSS و Pls موردآزمون قرار گرفته‌اند نتایج حاکی از آن بود که میزان تاثیر خلاقیت 18%، مهارتهای اجتماعی (والدین) 68% و مهارتهای اجتماعی (معلم) 45% بدست آمده است. با مقایسه پیش آزمون و پس آزمون در گروه آزمایش به تغییر هر بار عاملی پی برد. هر سه متغییر در حالت پس آزمون بار عاملی بیشتری داشته اند.
کلمات کلیدی : یادگیری مشارکتی مهارتهای اجتماعی خلاقیت دختران.