طراحی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در اقلیم گرم و خشک با تاکید بر معماری گلین بوم¬گرا

طراحی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در اقلیم گرم و خشک با تاکید بر معماری گلین بوم¬گرا

مجید محمدبیک1 امیر قهرمان پوری2 رضا جعفرپورکیاشری3

1) دانشجوی کارشناسی ارشد معماری واحد ورامین-پیشوا، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2) عضو هیئت علمی گروه معماری واحد ورامین-پیشوا، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3) عضو هیئت علمی گروه معماری واحد ورامین-پیشوا، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

محل انتشار : کنفرانس بین المللی مهندسی و تکنولوژی - نروژ(icetconf.com)
چکیده :
معماری فضاهای آموزشی سهم بسزایی در روند فهم و ادراک دلایل وجود هر چیز و مناسبت¬های دوجانبه و روابط انسان و طبیعت و بطور کلی، آموختن، دارند. ویژگی¬های خاص محیطی متأثر از هر دو مقوله معماری و آموزش نظیر بویژه تاثیر فضای آموزش بر کیفیت آموزش و رفتار دانش¬آموزان و معلمان، رابط بسیار نزدیک میان معماری و آموزش شده است. فضای آموزشی ضمن اینکه می¬بایست برای دانش¬آموزان محیطی آرام و راحت باشد، باید به آنها اجازه یادگیری به شیوه خود را نیز بدهد. برای رسیدن به این هدف می¬بایست طرح فضای آموزشی قادر باشد خود را با انواع شیوه¬های آموزش وفق دهد. بر مبنای نوع بینش تحلیلی، پویش و فرآیند تاریخی محیط¬های آموزشی در ایران می¬توان گفت در تمامی ادوار، کانون توجه تحولات فرهنگی و اجتماعی و تاثیرات آنها بر تکاپوی تعلیم و تربیتی در درون این محیط¬ها بوده است. بناهای گلین، از کهن¬ترین دست ساخته¬های بشر، در سراسر ایران پراکنده¬اند و سیر تکاملی آن از اشکال اولیه سرپناه هایی ساده و ابتدایی با رشد تدریجی فنون ساخت و رفع نواقص و کاستی¬های آن، استمرار و تداوم داشته است. بهره¬گیری از عوامل اقلیمی و مصالح بومی در شکل¬دهی به بنا در جهت بهینه¬سازی و همسازی آن با طبیعت می¬باشد و سبب کیفیت بخشی به فضاها از طریق هندسه فضاست. این پژوهش که به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است، نشان می¬دهد تنوع در طراحی که ناشی از کثرت و وسعت مطالب بوده به منظور جلوگیری از یکنواختی است و هدف از ایجاد این مجموعه بیشتر ماندن و بیشتر آموختن است. از طرفی در کنار هم قرار گرفتن موضوعات مختلف نشان¬دهنده نوعی وحدت و یکپارچگی و ارتباط درونی فضاهاست. ساخت کانون¬های پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوسیله عناصر اقلیمی-بومی سبب ایجاد حس تعلق در کودکان بومی استفاده کننده شده که بطور موثر می¬تواند زمینه¬ساز رشد و یادگیری بهتر آنها گردد.
کلمات کلیدی : فضاهای آموزشی معماری گلین هندسه فضا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عناصر اقلیمی-بومی.