الگوی رفتاری فرو رفت شمع های پیش ساخته به نسبت تعداد ضربات در مقایسه با مقاومت خاک

الگوی رفتاری فرو رفت شمع های پیش ساخته به نسبت تعداد ضربات در مقایسه با مقاومت خاک

یاور رستمیان1 حسین معتقدی2 صابر فرجی پاجی3 مجتبی عموئی4

1) دانشجو کارشناسی ارشد عمران گرایش خاک و پی دانشگاه روزبهان
2) هیئت علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه ازاد قائمشهر
3) کارشناس ارشد عمران گرایش خاک و پی دانشگاه روزبهان
4) کارشناس ارشد عمران گرایش خاک و پی دانشگاه روزبهان

محل انتشار : کنفرانس بین المللی مهندسی و تکنولوژی - نروژ(icetconf.com)
چکیده :
شمع در طی سالیان دراز یکی از روش هاي اجراي پی توسط مهندسین بوده است. یکی از روش هاي موجود براي نصب شمع ها کوبش است که قدمتی طولانی دارد و به دلیل سهولت و سرعت اجرا از جذابیت خاصی برخوردار است. مسئله مورد بحث در این پژوهش، بررسی الگوی رفتاری فرو رفت شمع های پیش ساخته به نسبت تعداد ضربات در مقایسه با مقاومت خاک با استفاده از نرم افزار Plaxis 2D می باشد که مطالعه موردی ساختگاه‌های اسکله‌ جدید شناورهاي 20 هزار تنی در بندر تجاري کیش و ساختگاه اسکله های پهلوگیری شناورهای LNG در تنبک می‌باشد. بعد از مدل سازی ها و تحلیل های صورت گرفته نتایج حاکی از آن دارد که با توجه به وارد آمدن ضربه به شمع ها در زمان کوبش در هر دو سایت، خاک ها مقاومت هایی از خود نشان داده اند و به حالت قوسی درآمده اند. در اسکله تنبک به دلیل فاصله بیشتر به دریا نسبت به اسکله بندر کیش، بخش اعظم خاک را رس تشکیل داده است که شمع، نشست و جابه جایی کم‌تری را متحمل شده است و خاک رس مقاومت بیشتری نسبت به خاک های ماسه ای و شنی داشته است. با توجه به بیشتر بودن طول و قطر شمع در اسکله تنبک نسبت به اسکله بندر کیش، ظرفیت باربری شمع ها در بندر تنبک بیشتر از ظرفیت باربری شمع ها در اسکله بندر کیش محاسبه شده است، ضمن این‌که نیروی وارده توسط چکش در اسکله تنبک بسیار بیشتر از اسکله بندر کیش بوده است.
کلمات کلیدی : شمع کوبش فرو‌ رفت مقاومت خاک ظرفیت باربری