رویکرد حقوق بشری به نقش آموزش مبانی جمهوری در دستیابی به توسعه پایدار شهری

رویکرد حقوق بشری به نقش آموزش مبانی جمهوری در دستیابی به توسعه پایدار شهری

هادی بخردی نسب1

1) دانشجوی دکترای حقوق عمومی و مدرس دانشگاه پیام نور خوزستان،

محل انتشار : سومین کنگره بین المللی عمران , معماری و شهرسازی معاصر(cautech.ir)
چکیده :
دموکراسی در جهان امروز، در حوزه ادبیات سیاسی و در میان افکار عمومی نخبگان و توده‌های مردم، پذیرفته‌ترین واژه سیاسی مصطلح می‌باشد. امروزه مفهوم دموکراسی از چنان قداستی برخوردار شده است که حتی رژیمهایی که هیچ ادعایی نسبت به آن نمی‌توانند داشته باشند، آن را مورد بهره‌برداری قرار داده‌اند. دموکراسی دولتی است که کليه شهروندان آن، چه مستقيم و چه غير مستقيم و از طريق نمايندگان منتخب خود، از قدرت استفاده و وظائف مدنی خود را انجام می دهند. دموکراسی بر پايه حکومت اکثريت و حفظ حقوق فردی و اقليت ها استوار است. تمامی دموکراسی ها، ضمن احترام به خواست اکثريت، مدافع سرسخت حقوق اساسی افراد و همچنين گروه های اقليت هستند. دموکراسی در اصول و مبانی، چهار اصل و مبنای کلی دارد: انتخابات آزاد، حاکمیت قانون، مشارکت شهروندان در زندگی سیاسی و اجتماعی، و رواج حقوق بشر. بر پایه همین مبانی، در دموکراسی به اصول جزیی تری چون اصل مقبوليت و رضايت، اصل حاكميت ملّى و مشاركت عمومى، اصل برابرى، اصل آزادى، حاكميت قانون، حكومت اكثريت، سيستم نمايندگى و مانند آن می رسیم. در همین راستا، با رویکرد حقوق بشری و از منظر نظام جهانی حقوق بشر، دولتها متعهد اجرای مفاد اسناد هستند و افراد به عنوان شهروندان جامعه، ذینفع، ذیحق و متعهدله این تعهدات هستند. در مجموعه حق های بشری، به عنوان یک حق بشری، تحصيل حق جهانی بشر است. اين حق، همچنين وسيله ای برای دست يافتن به ساير حقوق بشر و ابزار قدرت بخش اجتماعی و اقتصادی است. ارتباط مستقيمی بين تحصيلات و ارزش های مردم سالاری وجود دارد: در جوامع مردم سالار، مطالب و تمرين های درسی از روش های حاكميت مردم سالار حمايت می كنند.. مفهوم حقوق بشری آموزش با حق بر آموزش معنا پیدا می کند. حق آموزش معرف فرآیند اجتماعی شدن و جامعه پذیری است؛ فرایندی که برای افراد از مجرای آموزش، قوانین، مقررات، هنجار ها، آداب و رسوم درونی می گردد. آموزش دقیق انگاره های دموکراسی و حقوق بشر به کودکان، منجر به فهم قانون اساسی کشور و چگونگی شکل گیری و تکامل آن، کسب آگاهی های سودمند در مورد حقوق و وظایف شهروندی و درک حقوق بشر و درجه اهمیت آن می شود. در مباحث جدید مدیریت شهری، هدف گذاری نهایی مساله رفاه و توسعه شهروندان در یک جامعه متناسب با رشد اندیشه های بین المللی است. توسعه پايدار شهري فرآينديست كه در طي آن و با در نظر گرفتن ملاحظات زيست محيطي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي، شهري مناسب زندگي شهروندان فعلي و آتي شهر ايجاد مي شود. یک مدیریت شهری سالم، جایگاه ویژه ای برای حقوق شهروندی قائل است. مدیران شهری نیازمند مشارکت شهروندان بوده و لذا باید به نیازهای او توجه کرده و به حقوق او احترام بگذارند. توجه به توسعه انسانى پایدار و حقوق بشر در دستور کار اصلى برنامه عمران ملل متحد وجود دارد. مساله آموزش شهروندان برای آگاهی از حقوق خود و از جمله حق بر توسعه و ایجاد رویه مشارکت سازی میان آنان از سوی قدرت، نه یک حق که فراتر از آن یک تکلیف در جهت رسیدن به توسعه پایدار و از جمله توسعه پایدار شهری است. برای اجتماعی شدن مجرا های مختلف مانند خانواده، مدرسه، رسانه ها، گروه های همسالان و ...مد نظر خواهند بود.
کلمات کلیدی : جمهوری دموکراسی و مردم سالاری توسعه پایدار شهری حقوق بشر آموزش مبانی جمهوری