رویکردی تحلیلی بر شاخصه های موثر در رشد مهارت های جسمی کودکان (نمونه ی مورد مطالعه: خانه های کودک منطقه ی 22 شهر تهران)

رویکردی تحلیلی بر شاخصه های موثر در رشد مهارت های جسمی کودکان (نمونه ی مورد مطالعه: خانه های کودک منطقه ی 22 شهر تهران)

محمد رجبی1 مریم قلمبر دزفولی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس،ایران -
2) هيات علمي تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامي واحد پرديس،ایران -

محل انتشار : اولین کنفرانس بین المللی عمران، معماری و شهرسازی ایران(iscivil.ir)
چکیده :
کودک در دنیای امروز جایگاه ویژه ای دارد تا جایی که می توان آینده ملت ها را براساس خصوصیات کودکانشان پیش بینی نمود. لذا این کودکان به فضاهایی نیاز دارند که هم پاسخگوی کودکانی با توان حرکتی کم باشد و هم فضایی، جذاب با رنگ بندی های متنوع ، دارای امکانات ورزشی و ایمن باشد که توان جسمی آنان را افزایش دهد. بدین منظور پژوهش حاضر با استفاده از روش کیفی_کمی پس از استخراج شاخص ها و تبیین پرسشنامه در طیف 5 گزینه ای لیکرت و توزیع آن بین 170 نفر از افراد مرتبط با کودکان انجام گردید. در مرحله بعدی، داده ها به صورت کمی وارد نرم افزار spss شد و آماده سازی برای تحلیل داده ها صورت گرفت. در بخش تحلیل داده ها، میزان وضعیت موجود شاخص¬های تاثیرگذار بر مهارتهای جسمی کودکان مانند: (نور، سازماندهی فضا، حریم و فضای شخصی، وضعیت اکوستیک، کنترل و امنیت وگرمایش و تهویه) از دیدگاه پاسخگویان پایین تر از حد متوسط(ضعیف) بودند و میزان شاخص های رنگ، پیش بینی پذیری فضاها و بافت و مصالح در حد متوسط قرار داشتند. همچنین در ادامه ی تحلیل¬¬ها به منظور فهم ساز و کار و شدت اثرگذاری هر کدام از شاخص های مهارتهای جسمی کودکان روش معادلات ساختاری به کار گرفته شد. این تحلیل¬ها نشان داد که تاثیرگذارترین شاخص موثر بر مهارتهای جسمی کودکان رنگ بوده است که می¬بایست به طور ویژه ای به استفاده از موارد مربوط به این نوع شاخص توجه کرد. تاثیر سایر شاخصهای مورد مطالعه بر مهارتهای جسمی کودکان در نمونه مورد مطالعه به ترتیب زیر بوده است. رنگ، گرمایش و تهویه، بافت و مصالح نور، سازماندهی فضا، پیش بینی پذیری فضاها، کنترل و امنیت، حریم و فضای شخصی و وضعیت اکوستیک
کلمات کلیدی : کودک بازی مهارت جسمی _ حرکتی معماری