ارزیابی مکانی جایگاه شارژ اتوبوس برقی در محیط GIS (محدوده مطالعاتی شهر مشهد)
ارزیابی مکانی جایگاه شارژ اتوبوس برقی در محیط GIS (محدوده مطالعاتی شهر مشهد)
محمد رضا چهارارکان1 روز به شاد2
1) دانشجوی کارشناسی ارشد عمران گرايش¬مهندسی راه¬ و¬ترابری، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد
2) استادیار دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد
محل انتشار :
اولین کنفرانس بین المللی عمران، معماری و شهرسازی ایران(iscivil.ir)
چکیده :
در این تحقیق، معیارهای دسترسی و هزینه همراه با زیر معیارهای کاربری اراضی، تراکم ترافیک خیابانها، شرایط مناطق جرمخیز، پارکینگها، ایستگاههای اتوبوس موجود، وضعیت خطوط انتقال برق و توزیع جمعیت به کمک روشهای AHP، ANP و FAHP تلفیق میگردند. با توجه به اجرای مراحل پردازش و تلفیق دادهها در محیط GIS بهترین گزینه جهت مکانیابی ایستگاههای شارژ اتوبوس برقی در سطح شهر مشهد با سه روش AHP، ANP و FAHP مشخص میشود. نتایج نشان دادند که عامل شبکه خطوط برق در روش AHP، عامل ترافیک در روش ANP و عامل ایستگاه اتوبوس در روشFAHP به عنوان مهمترین عوامل (نسبت به عوامل دیگر) به ترتیب با وزنهای 242/0، 238/0 و 199/0 میباشند. با توجه به نتیجه مکانیابی و پهنه-بندی که به دو روش انجام شد، مشخصگردید که در روش اول بخشهای مرکزی شهر و مناطقی که تراکم جمعیت و ترافیک بالایی دارند، دارای بیشترین اولویت برای ایجاد ایستگاههای شارژ اتوبوس برقی (نسبت به سایر مناطق شهر مشهد) میباشند. علاوه بر این در روش دوم، مطابق با ارزیابی ارزش مکانی ایستگاههای موجود بر اساس لایههای رستری خروجی، بااهمیتترین و کماهمیتترین ایستگاههای شارژ به ترتیب در شرق و شمال شهر مشهد پیشنهاد شده است. بر مبنای معیارهای هزینه و دسترسی توسط نرم افزار SuperDecision با روشهای AHP و ANP تحلیل حساسیت انجام شد و مشخصگردید در روش AHP برای معیار هزینه عامل خطوط برق و برای معیار دسترسی عوامل خطوط برق و ترافیک و در روش ANP برای هردو معیار (هزینه و دسترسی ) عوامل خطوط برق و ترافیک نسبت به سایر عوامل از حساسیت بیشتری برخوردار میباشند.
کلمات کلیدی :
تحلیل سلسله مراتبی – فرآیند تحلیل شبکه – تحلیل سلسله مراتبی فازی – سیستم اطلاعات جغرافیایی