بررسی و واکاوی انواع نماهای هوشمند و رسانه ای در معماری

بررسی و واکاوی انواع نماهای هوشمند و رسانه ای در معماری

مونا رشیدی قانع1 احمد اخلاصی2

1) کارشناسی ارشدمعماری، دانشگاه علم وصنعت تهران، تهران
2) عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت تهران،

محل انتشار : اولین کنفرانس بین المللی عمران، معماری و شهرسازی ایران(iscivil.ir)
چکیده :
یکی از مهمترین اجزای ساختمان که باید پاسخگوی نیازهای مختلف باشد و همواره با عوامل محیطی در تماس است، پوسته ی ساختمان یا همان نماها هستند. بررسی کاربرد این تکنولوژی در نما از آن جهت که در مقیاس معماری نقش پوسته ساختمان را ایفا می‌کند و در مقیاس شهری نیز بدنه شهری را تعریف می‌کند، حائز اهمیت است نمای ساختمان می بایست همزمان، پاسخگوی نیازهای شهری باشد که این پاسخگویی با اجرای مناسب نماهای ساختمان با توجه به ملاحظات اجتماعی، اقتصادی و شهری صورت می‌گیرد. معماران در این زمینه با داشتن آگاهی درزمینه چگونگی کاربرد محصولات و دانش بکارگیری صحیح آن‌ها در ساختمان، به‌عنوان معرف این تکنولوژی و دستاورد نوین ایفای نقش می‌کنند. یکی از جدیدترین نماهای ساختمان در عصر مماری حاضر، نماهای رسانه ای هستند که ارتباطات جدیدی را میان فضای دیجیتال و فضای معماری شکل می دهند، که می تواند گروه یا حتی یک جمعیت کامل شهری را به خود جذب نماید و علاوه بر آن اجازه «پاسخ دادن» می‌دهد که به معنای تعامل با نما و یا طراحی محتوای نما می‌باشد. نماهای رسانه ای و یا معماری رسانه دو ویژگی مهم دارند که اولی بخش جایی ناپذیر از نما است و غیرقابل تفکیک و دومین ویژگی توسط سیسم عامل فناوری اطلاعات و ارتباطات کنترل می شود. دراین پژوهش که روش آن به صورت توصیفی-کیفی است به انواع نماهای رسانه ای و دیجیتال در معماری پرداخته شده است و سیستم های نماهای رسانه ای به دو نوع ایستا یا جنبشی تفکیک شده اند. در سیستم ایستا انواع نماهایی از قبیل لامپ های فلئورسنت، Media mesh، Illumesh، Louvre، Sleath، LED، NOVA، Smart Slab ، SoXel وجود دارد و در سیستم جنبشی نمای پرده ای و یا نیروی محرکه Flare وجود دارد که دراین پژوهش به آن پرداخته شده است.
کلمات کلیدی : نما پوسته هوشمند نمای رسانه ای