تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی براساس روش ویلیام رومی

تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی براساس روش ویلیام رومی

مرتضی رستمی1 ابوالفضل محمدی2 علی دربندی فراهانی3 رضا سلیمی4

1) دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه
2) کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهیدباهنر اراک
3) کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهیدباهنر اراک
4) کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهیدباهنر اراک

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی(iscpsy.com)
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی براساس روش ویلیام رومی است . جامعه مورد مطالعه در پژوهش ، کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی می باشد که 7 درس از این کتاب به عنوان نمونه آماری مورد تحلیل قرار گرفته و واحد تجزیه و تحلیل شامل: متن ، پرسش ها و تصاویر کتاب است که بر اساس مقوله های فعال و غیر فعال با فرمول ویلیام رومی؛ تحلیل و ضریب درگیری آنها مشخص شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که متن کتاب اجتماعی با ضریب درگیری 52/0 فعال بوده و مناسب و پویا طراحی شده است. هم چنین ،تصاویر کتاب با ضریب درگیری 77/0 تصاویری فعال هستند و متناسب با درس اجتماعی ، شیوه ی پویا و فعالی را ، که موجب درگیر کردن دانش آموزان در یادگیری می شود، در پیش گرفته اند . در خصوص پرسش ها، ضریب درگیری عدد 5 به دست آمده است که این ضریب از 5/1 بسیار بزرگ تر می باشد یعنی کتاب بدون در نظر گرفتن اطلاعات فراگیر و بدون ارائه دانش کافی ، از او انجامِ یک فعالیت و ارائه اطلاعات فراوان را طلبیده است ، بنابراین براساس روش ویلیام رومی ؛ پرسش ها و فعالیت های کتاب به شیوه ای نامناسب طراحی شده اند.
کلمات کلیدی : مطالعات اجتماعی ضریب درگیری متن تصاویر سوال ویلیام رومی.