مقایسه تطبیقی نشانه خورشید در گرافیک محیطی ایران در دهه۹۰ هجری شمسی

مقایسه تطبیقی نشانه خورشید در گرافیک محیطی ایران در دهه۹۰ هجری شمسی

سمیرا صفاری1 شهناز فاطمی2 ریحانه طالبی زاده3 فاطمه سلطانی4 فاطمه عسکری5 زهرا زنگی آبادی6 شیرین دامن افشان7

1) کارشناسی ارشد، گروه ارتباط تصویری، آموزشکده حضرت فاطمه (س)، کرمان، دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان کرمان، ایران.
2) مربی، گروه ارتباط تصویری، آموزشکده حضرت فاطمه (س)، کرمان، دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان کرمان، ایران.
3) کارشناسی، گروه ارتباط تصویری، آموزشکده حضرت فاطمه (س)، کرمان، دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان کرمان، ایران.
4) کارشناسی، گروه ارتباط تصویری، آموزشکده حضرت فاطمه (س)، کرمان، دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان کرمان، ایران.
5) کارشناسی، گروه ارتباط تصویری، آموزشکده حضرت فاطمه (س)، کرمان، دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان کرمان، ایران.
6) کارشناسی، گروه ارتباط تصویری، آموزشکده حضرت فاطمه (س)، کرمان، دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان کرمان، ایران.
7) کارشناسی، گروه ارتباط تصویری، آموزشکده حضرت فاطمه (س)، کرمان، دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان کرمان، ایران.

محل انتشار : پنجمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و دومین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا(5icrsie.com)
چکیده :
خورشید همواره در آثار متفاوت مورداستفاده قرارگرفته است. سفال، زیورآلات، دیوارنگاره‌ها برخی از این موارد است. امروزه نیز این نقش در گرافیک محیطی مناطق مختلف، ازجمله ایران، دیده می‌شود. تکراری بودن تصویرسازی این نقش، یکی از موانع جذابیت آن است. کم‌توجهی به این مسئله، منجر به فراموشی این کهن‌الگو خواهد شد. بررسی آنچه تاکنون انجام‌شده، در جهت ارتقاء طرح‌های نقاشی دیواری‌های جدید، نقش مؤثری دارد. لذا به این سؤال می‌رسیم که نشانه خورشید در گرافیک محیطی ایران در دهه 90 هجری شمسی، دارای چه ویژگی‌هایی است؟ هدف از نوشتار، رشد گرافیک شهری ایران، با استفاده از خلق آثاری جذاب می‌باشد. این تحقیق ازنظر روش توصیفی – تحلیلی و ازنظر هدف، کاربردی است. روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه‌ای و میدانی، همچنین ابزارهای آن، فیش و کارت مشاهده می‌باشد. جامعه آماری، نقاشی دیواری های دارای نشانه خورشید ایران در دهه 90 هجری شمسی بوده، و روش نمونه‌گیری آن، تصادفی است. انواع خورشید در نقاشی دیواری‌های ایران به‌صورت های شمسه، جاندارانگاری، نیم‌دایره، چلیپا و جاندارانگاری تصویرسازی شده است. همچنین با روش طبیعی و واقع‌گرایانه دیده می‌شود. نقوش در خورشید، در چهار دسته انتزاعی، هندسی، حیوانی و انسانی به‌کاربرده شده و نوع انتزاعی بیشتر از سایر انواع به‌کاربرده شده است. رنگ‌های این نماد در این آثار شامل زرد، نارنجی، قرمز، سفید، صورتی، آبی، قهوه‌ای، مشکی می‌شود. لذا پیشنهاد می‌گردد که از طرح‌های موجود در آثار گذشته، همچنین ترکیب عناصر ایرانی با نقش خورشید برای رشد گرافیک نقاشی دیواری‌ها استفاده گردد.
کلمات کلیدی : خورشید گرافیک محیطی ایران دهه 90 هجری شمسی