ارائه الگویی کارآمد جهت ارتقاء کیفی سطح علمی دانشجویان مقطع کارشناسی مهندسی معماری، با تاکید بر واقعیت بازار کار در ایران

ارائه الگویی کارآمد جهت ارتقاء کیفی سطح علمی دانشجویان مقطع کارشناسی مهندسی معماری، با تاکید بر واقعیت بازار کار در ایران

امیررضا صادقیان1 سعید میرریاحی2

1) دانشجوی دکتری معماری، واحد پروفسور حسابی، دانشگاه آزاد اسلامی، تفرش،
2) دانشیار معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

محل انتشار : پنجمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و دومین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا(5icrsie.com)
چکیده :
یکی از راهکارهایی که میتوان جهت ارتقای کیفیت آموزش معماری متصور شد، برقراری پیوند میان عرصة نظر و عمل، یا میان نفس طراحی معماری با واقعیت اجرا، با هدف توجه توامان به عرصة طراحی درکارگاههای طراحی معماری و سطح کاغذها با کارگاههای ساخت و طراحی اجرایی است. پژوهش حاضر با هدف کلی بازنگری در برنامه درسی رشته مهندسی معماری برای انطباق بیشتر با نیازهای بازار کار در این رشته صورت گرفته است . روش پژوهش کیفی است و برای جمع آوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختار یافته و عمیق با فارغ التحصیلان و دانشجویان استفاده شد . جامعه آماری ، فارغ التحصیلان و دانشجویان رشته مهندسی معماری دانشگاه علم و هنر یزد و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفرش بوده است . نتایج نشان داد وضعیت فارغ التحصیلان رشته مهندسی معماری با توجه به نیازهای بازار کار، در حیطه دانشی در حد مطلوب، مهارتی در حد نامطلوب و نگرشی نسبتاً مطلوب ارزیابی میباشد. همچنین افزودن واحد کارآموزی، طرح منظر و روان شناختی معماری، اختصاص دروس عمومی ویژه این رشته، افزودن دروس عملی به برخی دروس نظری و تاکید بیشتر بر دروس ساختمان 1و2، طراحی فنی، تنظیم شرایط محیطی، آشنایی با تاریخ معماری ، مقدمات طراحی 1-2و3 و مصالح ساختمانی از طریق افزایش تعداد واحدها به وضعیت خروجیهای رشته مهندسی معماری بهبود خواهد بخشید.
کلمات کلیدی : برنامه درسی رشته مهندسی آموزش عالی بازار کار در ایران