تأثیر نماهای رسانه و دیجیتال بر روح و سیمای شهر

تأثیر نماهای رسانه و دیجیتال بر روح و سیمای شهر

الناز شریفی1

1) کارشناسی ارشد معماری دانشگاه تهران

محل انتشار : پنجمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و دومین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا(5icrsie.com)
چکیده :
روح شهر در وجود سرزندگي و رفاه و آرامش رواني جمعيت آن تجلي مي كند .بنابراين وقتي كه صحبت از زيست سالم و توأم با ارزش ها و تجليات منبعث از آن مي شود، سخن از آن به ميان مي آيد كه سرزنده بودن، نحوه نگرش، انتظارات از زندگي و فرهنگ صحيح به مثابه روح شهر تلقي مي شود كه در هر زمان به نوعي تجلي مي يابد. فضاي ادراكي به عنوان آن چه كه انسان در واقعيت ادراك ميكند ، نتيجۀ استنباط انسان از فضاي فيزيكي است.فضای شهری، فضایی است سرشار از تحرک، تحول و پویایی.در این میان، نماهای شهری که عموماً توسط مجموعه ای از نماهای ساختمانی تشکیل می شود، می تواند ماهیتی دوگانه داشته باشد. به عبارت دیگر به طرق مختلف، به ویژه با بهره گیری از تکنولوژی های عصر جدید، این امکان ایجاد شده است که همگام با سایر عرصه های زندگی، نمای ساختمان ها نیز ماهیتی پویا بیابند که جلوه هایی از آن ها را می توان در نماهای رسانه ای(media facade)، بازی با نور، ویدئو مپینگ (video mapping) ،تلوزیون های شهری و غیره مشاهده نمود .با توجه به پویایی و انعطاف پذیری نماهای مدیا در شکل دادن به نمای شهر و رشد تکنولوژی و سرعت حرکت جوامع و شهر ها به سمت استفاده از آن در ابعاد مختلف زندگی شهری،این گونه نماها نقش قابل ملاحظه ای در شهرهای آینده به عهده می گیرند لذا با استفاده درست و به جا و با برنامه ریزی مهندسان حوزه های مربوطه می توان انتظار زیبایی و جذابیت بصری در سیمای شهر و پایداری اجتماعی که نتیجه ی آن، روح در جسم و کالبد شهر و همانا سرزندگی فضاهای شهری است ،رسید. در این مقاله تلاش شده است با بررسی قابلیت های نماهای رسانه و تعاملی، میزان پویایی و تغییرپذیری شهری و در نهایت تاثیر آن بر روح شهر مورد بررسی قرار گیرد. در این روند ابتدا چهارچوب نظری در قالب مطالعات کتابخانه ای صورت پذیرفته و سپس با بررسی میدانی برخی از جلوه های نماهای رسانه ای و تعاملی تأثیرش بر انگاره سیمای شهر بررسی شده است.
کلمات کلیدی : واژه‌هاي كليدي: فضای شهر نماهای رسانه تکنولوژی. روح شهر