بررسی تاثیر معماری در جذب گردشگران داخلی (مطالعه موردی: منطقه 12 شهر تهران)

بررسی تاثیر معماری در جذب گردشگران داخلی (مطالعه موردی: منطقه 12 شهر تهران)

علیرضا طاهایی1 محسن علینی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت گردشگری گرایش بازاریابی مؤسسه آموزش عالی مازیار
2) استادیار مرکز تحقیقات و بررسی مسائل روستایی جهادکشاورزی

محل انتشار : دومین کنفرانس حسابداری و مدیریت ایتالیا(cmaconf.com/2nd)
چکیده :
یکی از مهم¬ترین انواع گردشگری که سالانه سبب درآمد چشمگیر برای کشورهای پیشرفته در زمینه گردشگری می¬شود، گردشگری فرهنگی است که تا حد زیادی معطوف به جاذبه¬های تاریخی است که انواع متفاوتی دارند. معماری به عنوان فراهم کننده این جاذبه-ها در ارتباط تنگاتنگ با گردشگری است. در بناهای معماری عناصری نهفته است که سبب جلب توجه گردشگران می¬شود. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر معماری و عناصر آن بر جذب گردشگران داخلی در منطقه 12 شهر تهران است. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی می¬باشد. اطلاعات مورد نیاز پژوهش به دو شیوه کتابخانه¬ای و میدانی به‌دست‌آمده است و ابزار جمع¬آوری اطلاعات پرسشنامه است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل بازدیدکنندگان میراث فرهنگی معماری در منطقه¬ی 12 شهر تهران می¬باشد که با توجه به ماهیت جامعه¬ی آماری، حجم آن نامحدود و غیرقابل تعیین است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، 384 نفر محاسبه شد. جهت تجزیه‌وتحلیل داده¬ها از نرم‌افزار SPSS استفاده شده است. نتایج آزمون نشان داد که عناصر معماری که شامل عناصر کالبدی و ادراکی است، بر جذب گردشگران داخلی به منطقه 12 شهر تهران تاثیرگذار است. در نتیجه معماری بر جذب گردشگران داخلی به منطقه مذکور اثرگذار است. همچنین با توجه به مقدار ضریب همبستگی به دست آمده (794/0)، می¬توان گفت که بین دو متغیر معماری و جذب گردشگران داخلی رابطه¬ی معنی¬داری وجود دارد که از نوع رابطه¬ی مستقیم و مثبت می¬باشد
کلمات کلیدی : گردشگری معماری عناصر معماری جذب گردشگران