بررسی عوامل تاثیر گذار بر رشد و خلاقیت دانشجویان در دانشکده معماری

بررسی عوامل تاثیر گذار بر رشد و خلاقیت دانشجویان در دانشکده معماری

نگار مسکوک1 مه تیام شهبازی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق، تهرانNg
2) استادیار، دانشکده عمران،معماری و هنر ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران

محل انتشار : دومین کنگره بین المللی علوم و مهندسی - پاریس(parisconf.com)
چکیده :
خلاقیت لغتی است که در تمام انسان ها بالقوه وجود دارد اما ظهور و گسترش آن مستلزم به شرایط مناسبی است،محیط و فضایی که انسان در آن حضور می یابد از نکات مورد توجه در جهت پرورش و رشد خلاقیت در انسان هاست. میزان بهره مندی از خلاقیت متفاوت است و عوامل مختلفی در محیط آموزشی به آن وابسته است. آموزش معماری یکی از موضوعات مهم و کلیدی در رشد و شکوفایی معماری بشمار می آید و آنچه در اینجا مطرح شده است طراحی دانشکده معماری با تاکید بر پرورش رشد و خلاقیت در فضای آموزشی می باشد که عوامل زیادی در رسیدن به آموزش مطلوب در دانشکده معماری وجود دارد که می بایست در طراحی های دانشکده معماری به آن توجه لازم را نمود. آموزش معماری با هدف افزایش رشد و خلاقیت و پرورش استعدادهای درونی و ارتقا مهارت های لازم در دانشجویان به دنبال تربیت افراد خلاق و آگاه در این زمینه می باشد.در این پژوهش در جهت تحلیل و بررسی بیشتر موضوع و رمزنگاری از زوایا پنهان مطلب از روش توصیفی-تحلیلی برای دستیابی به عوامل تاثیرگذار بر رشد و خلاقیت دانشجویان در دانشکده معماری پرداخته است.با توجه به یافته ها به نظر می رسد که با تاکید بر افزایش کیفیت فضای آموزشی و ایجاد محیط هایی برای بالا بردن خلاقیت دانشجویان می توان به کیفیت فضایی و ایجاد خلاقیت بین آنها دست یافت که باعث فراهم سازی بستری مناسب جهت توسعه امر آموزش و خلاقیت و شکوفایی استعدادها خواهد شد.
کلمات کلیدی : دانشکده معماری خلاقیت تعاملات اجتماعی ارتقا سطح علمی.