بررسی رابطه جو سازمانی و ادراک از قلدری سازمانی با تأکید بر نقش میانجی سرمایه روانشناختی در بین معلمان مدارس متوسطه اول شهرستان ثلاث باباجانی در سال تحصیلی 99-1398

بررسی رابطه جو سازمانی و ادراک از قلدری سازمانی با تأکید بر نقش میانجی سرمایه روانشناختی در بین معلمان مدارس متوسطه اول شهرستان ثلاث باباجانی در سال تحصیلی 99-1398

بختیار شاه مرادی1

1) ارشد روانشناسی

محل انتشار : دومین کنگره بین المللی علوم و مهندسی - پاریس(parisconf.com)
چکیده :
چكيده این پژوهش با هدف بررسی رابطه جو سازمانی و ادراک از قلدری سازمانی با تأکید بر نقش میانجی سرمایه روانشناختی در بین معلمان مدارس متوسطه اول شهرستان ثلاث باباجانی در سال تحصیلی 99-1398 انجام گرفت. این تحقیق کاربردی و روش آن توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه معلمان متوسطه اول شهرستان ثلاث باباجانی برابر با 96 نفر بود. با توجه به محدود بودن جامعه به منظور نمونه¬گیری از روش نمونه¬گیری در دسترس استفاده شد. برای جمع-آوری داده¬های پژوهش از پرسشنامه¬های جو مدرسه جانسون وهمکاران (2007)، پرسشنامه قلدری سازمانی اینارسن و هویل (2001) و پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز (2007) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده¬ها از فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و آزمون¬های رگرسیون و مدلسازی معادلات ساختاری با به کارگیری نرم¬افزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. نتایج نشان داد که بین جو سازمانی و قلدری سازمانی و مؤلفه¬های همکاری، ارتباطات دانش¬آموزان، منابع مدرسه و نوآوری آموزشی با قلدری سازمانی رابطه منفی و معناداری وجود دارد (05/0>P). بین سرمایه روانشناختی و مؤلفه¬های آن و قلدری سازمانی رابطه منفی و معناداری وجود دارد (05/0>P). نتایج مدل¬سازی معادلات ساختاری نشان داد که سرمایه روانشناختی در رابطه بین جو سازمانی و ادراک از قلدری سازمانی نقش میانجی ایفا می¬کند. در نهاینت نتایج تحلیل مسیر نشان داد که سرمایه روانشناختی در رابطه بین مؤلفه¬های جو سازمانی و ادراک از قلدری سازمانی نقش میانجی ایفا می¬کند.
کلمات کلیدی : واژه‌هاي كليدي: جو سازمانی ‌ ادراک از قلدری سازمانی سرمایه روانشناختی معلمان متوسطه