مقایسه انزوای اجتماعی در دانش آموزان دختر پایه نهم تیز هوش و عادی شهر رشت

مقایسه انزوای اجتماعی در دانش آموزان دختر پایه نهم تیز هوش و عادی شهر رشت

آرزو عاشقی1 اسماعیل کاظم پور2

1) دانشجوی کارشناسی ارشدرشته روان شناسی گرایش تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن ، ایران،
2) دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، ایران

محل انتشار : دومین کنگره بین المللی علوم و مهندسی - پاریس(parisconf.com)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف مقایسه انزوای اجتماعی در دانش آموزان دختر تیز هوش و عادی پایه نهم اجرا گردید. این پژوهش از نوع کاربردی است که با روش علی مقایسه ای انجام شد و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر عادی و تیزهوش شهر رشت که در پایه نهم شهر رشت در سال 1398- 1399 مشغول به تحصیل هستند. که از تعداد 14061 نفر دختر عادی و تعداد 382 نفر دختر تیز هوش می باشد که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای تعداد 374 نفر به عنوان گروه دختر عادی و 182 نفر به عنوان دختر تیزهوش انتخاب شدند. و آنها به پرسشنامه‌های انزوای اجتماعی پاسخ دادند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از: سیاهه احساس تنهایی راسل و همکاران (1980) می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری مانوا و آنوا و به کمک نرم افزار spss انجام گردید. نتایج یافته ها نشان داد که بین انزوای اجتماعی، در دانش آموزان دختر پایه نهم تیزهوش و عادی تفاوت وجود دارد. به طوری که دانش آموزان دختر تیزهوش از نظر انزوای اجتماعی سطح بالاتر از دانش آموزان دختر عادی بودند.
کلمات کلیدی : انزوای اجتماعی دانش آموزان دختر.