تربیت شناختی کودکان
تربیت شناختی کودکان
کتایون السادات سادات منش1
1) ارشد روانشناسی
محل انتشار :
دومین کنگره بین المللی علوم و مهندسی - پاریس(parisconf.com)
چکیده :
چكيده
همانطور که می¬دانیم تربیت شناختی دوران کودکی دوران تقسیم شاکله و تکوین شخصیت انسانی است و از اهمیت ویژهای برخوردار است. به همین علت است که گفتهاند: کودک در پنجسالگی، نسخه کوچک شخص جوانی است که بعداً خواهد بود. در این دوره باید با رعایت اصول تعلیم و تربیت و سازگارهای مناسب، بهرهگیری از روشهای دموکراتیک و پرهیز از برخوردهای قهری و تکیهبر ارزشهای انسانی و ملاکهای عاطفی به پرورش و رشد مهارتها و استعدادهای کودکان و نوباوگان اقدام کرد. در آموزههای به یادگار مانده از پیشوایان معصوم آمده است که به فرزندانتان نماز، شنا، تیراندازی و سرودههای عبدی را بیاموزید (اسلامی، 1379). همانطور که بیان شد از دید اسلام اهمیت دوران کودکی به حدی است که تمامی پیشوایان دینی در آموزه¬های خود به این دوران توجه خاصی داشته¬اند.یکی از اصولی که در دوران کودکی باید به آن توجه شود مسئله تربیت کودک است کودک تنها در پرتوی تربیت صحیح است که به عنوان موجودی هدفمند و اندیشه¬ورز به اهداف و آرمان¬های خود دست می¬یابد و قله رفیع سعادت مطلوب خویش را فتح می¬نماید از این رهگذر برای انسان مسلمان تربیت اسلامی ضرورتی مضاعف دارد زیرا انسانی که گردنبند مروارید دانه دین و بندگی خالق متعال را برگردن آویخته جز در پرتو تربیت صحیح اسلام به مدال افتخار عبودیت و تسلیم نائل نمی¬آید، از سویی دیگر چنین انسان مسلمانی برای پیمودن راه سعادت و بندگی احتیاج به الگوهای مطمئن عملی دارد تا با نصب العین قرار دادن دیدگاه¬ها و سیره عملی آنان،هم راه صحیح بندگی و سعادت را بپیمایند و هم در این وادی سریعتر گام نهد و سریعتر به مقصد نائل آید،ازاینرو معصومین(علیهمالسلام) که از گوهر عصمت و مصونیت از خطا و اشتباه برخوردارند.روش تحقیق کتابخانه ای می باشد.
کلمات کلیدی :
واژههاي كليدي: تربیت شناختی, تربیت,تعلیم, کودکان