طراحی شهر کودک با رویکرد بازی و خلاقیت به منظور ارتقاء بخشیدن به آموزش و پرورش کودکان بوسیله محیط

طراحی شهر کودک با رویکرد بازی و خلاقیت به منظور ارتقاء بخشیدن به آموزش و پرورش کودکان بوسیله محیط

منا افراسیابی1 مجید سیاوشی2

1) دکتری برنامه ریزی شهری و روستایی، مدرس موسسه آموزش عالی اترک، قوچان، ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، موسسه آموزش عالی اترک، قوچان، ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس محیط زیست، عمران ،معماری و شهرسازی ایتالیا(ecaaconf.com/2nd)
چکیده :
با این تصور به ضرورت محیط بازی مفرح و گذرندان زمان کودکی، در نقش داشتن فرد در اجتماع و شکوفایی استعدادها و خلاقیت خردسالان و ایجاد حس انگیزه در راستای اموزش و پرورش فرزندانمان ملزم است ارزش محیط های شهری مان در جهت تعامل با کودکان هماهنگ در جهان امروز از ایجاد محیط های شهری جهت رفع احتیاجات کودکان کوتاهی شده است . کودکان کنونی به جهت کم و کاست های محیطی که با ان برخورد دارند، دوران کودکی تصنعی را که بزرگترها برایشان درست کرده اند میگذرانند . این کودک تصنعی به بزرگی جسمی و روحی و عاطفی و اموزشی و پرورشی و خلاقیت فرزندمان ضربه میزند و شکوفایی استعدادهایشان را از آنها سلب میکند. خیلی از استعدادهای افراد از زمان خردسالی شکوفا میشود.شروع رشد، اموزش و پرورش مهارت از طریق ذهنیت و همچنین خلاقیت در خردسالی تشکیل میشود و الگو میپذیرد . در همین راستا صدق میکند تا در نخستین مراحل جهش کودک،اموزش و خلاقیت وی در نظر گرفته شود.بر اساس جستجوهای گذشته،در اثر گذاری محیط معماری جهت بالا بردن خلاقیت خردسالان،اهمیت ویژه ای داده نشده. در این تحقیق با مشاهده مطالعات کتابخانه ای و بازدیدهای میدانی به طراحی شهر کودک در شهر مشهد با رویکرد بازی و خلاقیت جهت ارتقاء بخشیدن به اموزش و پرورش کودکان بوسیله محیط میپردازیم . این شهر کودک که تشکیل شده از محیطهای کتابخانه ای،آموزشی و پرورشی،تفریحی و گردشگری و بازی و عملکردی است با دادن مفهومی از راه مستندات بازی و خلاقیت به اموزش خردسالان در سنین 3 تا 10 سال می پردازد.
کلمات کلیدی : شهر کودک بازی خلاقیت آموزش و پرورش کودکان مشهد