عنوان: انتقال حرارت جابجایی در کندانسورهای موتورهای دریایی (مورد مطالعه mtu)

عنوان: انتقال حرارت جابجایی در کندانسورهای موتورهای دریایی (مورد مطالعه mtu)

علی معارچی پور1

1) کارشناس مکانیک اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان

محل انتشار : دومین کنفرانس مکانیک،مهندسی برق و کامپیوتر ایتالیا(mecconf.com/2nd)
چکیده :
افزایش انتقال حرارت به دلیل اهمیت ریاد در طراحي مبدلهاي حرارتي فشرده و در صنايع مختلف خصوصا يخچال ها ، ماشين ها و فرايندهاي پتروشيمي از موضوعات مهم چند دهه اخیر بوده است. روشهاي افزايش انتقال حرارت به دو دسته فعال و منفعل تقسيم مي شود. روش فعال احتياج به منبع بيروني داشته ، ولي روش منفعل به آن نياز ندارد و به همين دليل مورد توجه بسياري از محققان قرار گرفته است. در اكثر كاربردهاي مهندسي و مديريت استفاده از سيستمهاي گرمايشي ، بازده و راندمان بالاتر مورد نياز است. بدين ترتيب تاكنون روشهاي متعددي با هزينه هاي سنگين براي افزايش انتقال حرارت بررسي شده است. با بررسي و بهينه كردن متغيرهاي فني ، و همچنين با تاكيد بر افزايش سطوح در مبدلهاي حرارتي مي توان باعث افزايش راندمان شد. بطور كلي افزايش انتقال حرارت مي تواند بصورت يك يا تركيبي از حالت ، شكسته شدن لايه مرزي و بالا رفتن آشفتگي جريان ، افزايش سطوح انتقال حرارت ، ايجاد چرخش يا جريان هاي فرعي تقسیم می شود. بعلاوه بهبود عملکرد انتقال حرارت بخصوص در مبدل¬های صفحه¬ای یا لوله¬ای می¬تواند بوسیله تغییر شکل دیوار کانال مورد استفاده تحقق یابد. درون كويل هاي حلزوني و لوله هاي مارپيچ سيال در اثر حركت دوراني و محوري ، نيرويي به ،ن وارد مي شود. اين خود باعث مي شود تا شتاب شعاعي سيال صفر نشده و سيال همزمان كه در طول لوله به جلو مي رود ، حول خط مركزي لوله هم دوران كند. بنابراين نيروي گريز از مركز بيشترين اثر را روي رژيم جريان گذاشته و باعث گردشي شدن جريان سيال مي شود. از این رو تحقیقاتی نیز در این زمینه انجام گرفته است.
کلمات کلیدی : مبدلهای حرارتی عدد ناسلت عدد رینولدز انتقال حرارت ضریب اصطحکاک